Wednesday 4 June 2014

HADIS KUDSI

Berkata Haritsah b. Wahab r.a. Bahawa.   Nabi s.a.w telah bersabda; Allah berfirman.

" Bukan semua orang yang sembahyang itu dikira bersembahyang (Dengan hakikat sembahyang)..Hanyasanya Aku menerima sembahyang dari orang merendahkan dirinya kerana kebesaranKu, dan dia menahan hawanafsu nye dari segala yang Aku haramkan keatasnye, sedang dia tidak pula melakukan maksiat terus menerus terhadap Ku, ia suka melindungi orang yang merantau  (musafir),semua itu dilakukan kerana Aku. Demi kebesaran Ku dan keagungan Ku, sesungguhnye cahaya wajahnye adalah lebih terang di sisi Ku dari cahaya matahari. Akan Aku tukarkan kejahilannye dengan ilmu pengetahuan,dan Aku gantikan kegelapan nye dengan cahaya yang menerangkan.Setiap dia memohon akan Aku menyahut nye, setiap dia meminta akan Aku memberinye,dan setiap dia bersumpah akan Aku tunaikan. Aku melindunginye dengan kekuatan Ku, dan Aku menugaskan para Malaikat Ku untuk menjaga nye. Perumpamaan nye di sisi Ku laksana Syurga Firdaus.tidak rosak buah2an nye dan tidak berubah keadaannye.

Riwayat Dailami.

.

No comments:

Post a Comment