Sunday 14 August 2016

Hubungan AlQuran Dengan Kehidupan Hari Ahirat.

Tujuan Allah mencipta manusia adalah untuk beribadat dan mengabdi diri kepada Nya.

Dalil nye 51:56. Adz-Dzaariyat.-" Dan ingatlah Aku tidak mencipta jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada Ku. "

Untuk mengelakkan manusia sesat untuk sampai ke surga nanti maka Allah turunkan Al Quran untuk panduan.

Dalilnye 14:1-Ibrahim- "Alif,Lam,Raa, Ini adalah kitab (Al'Quran) Kami turunkan dia kepada mu wahai Muhammad supaya engkau mengeluarkan umat manusia seluruhnye dari gelap gelita kufur kepada cahaya iman dengan izin Tuhan mereka ke jalan Allah yang Maha Kuasa lagi Maha Terpuji."

Untuk melaksanakan perintah AlQuran dengan  betul maka Allah Utuskan Rosul menjadi panduan dan contuh ikutan.

17:15 -Al -Israa...."Dan tidaklah Kami mengazab sesiapa pun sebelum kami mengutuskan seorang Rasul.(untuk menerang yang benar dan yang salah)"

Apabila manusia mengabaikan al Quran di ahirat kelak mereka akan ditanye.

39:71 -Az Zumar -  "Dan orang2 kafir akan dihalau ke Neraka Jahanam dengan berpasuk2an sehingga mereka sampai ke neraka itu dibukakan pintu2nye dan berkatalah penjaga2nye kepada mereka: "bukankah telah datang kepada kamu seorang Rasul dari kalangan kamu sendiri, yang membacakan kepada kamu ayat2 Tuhan kamu dan memperingatkan kamu akan pertemuan hari ini?" Mereka menjawab "ya, telah datang! tetapi telah ditetapkan hukum azab atas orang2 kafir."

39:72 - (setelah itu) dikatakan kepada mereka "Masukilah pintu2 Neraka Jahanam itu dengan keadaan tinggal kekal kamu didalam nye; maka seburuk tempat bagi orang yang sombong takbur ialah Neraka Jahanam. "

Siapakah orang2 yang sombong takbur itu? - ya itu mereka yang tidak punye apa2 tetapi berlagak.

46:3-Al-Ahqaaf..."dan orang2 kafir berpaling dari menerima peringatan yang diberikan kepada mereka mengenai nye."

46-4- katakan wahai Muhammad kepada orang2 musyrik yang menentang mu. " Sudahkah kamu mengetahui kekuasaan dan kelayakan mahlok-mahlok yang kamu seru  dan  sembah yang lain  dari Allah?. Tunjukanlah kepada ku bahagian mane bumi ini yang mereka ciptakan?...."

Kita kena faham alQuran kitab panduan yang Allah turunkan ini kerana  Allah memberi rezeki kepada kita, yang mencipta kita, yang menghidup dan mematikan kita, Tuhan yang kita bergantung harap.Bagaimana pula kita boleh me jadi seorang pembantah kepada Allah tidak memperdulikan AlQuran, ada hati ta mahu memahami Al Quran, ada mata tidak melihat, ade telinga ta mendengar.

7:179 -AlAraaf. " Dan sesungguh nye kami jadikan untuk Neraka Jahanam itu bayak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengan nye (Ayat2 Allah) dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengan nye (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengan nye (ajaran dan nasihat) mereka itu seperti binatang ternak, bahkan lebih sesat lagi; mereka itulah orang2 yang lalai."

Bagi orang2 yang sombong tidak mahu tunduk kepada Allah, bila mereka sampai ke neraka, mereka menyesal atas perbuatan mereka didunia dahulu. Masing2 tuduh menuduh spt dalil dibawah.

2:166 -Al-Baqarah.."..ketika ketua2 yang menjadi ikutan itu berlepas diri dari orang2 yang mengikut nya, sedang kedua2 pehak melihat bertapa ngerinye azab seksa itu, dan ketika terputus segala hubungan antara mereka."

2:167- " dan (pada masa yang mengecewakan itu)  berkatalah orang2 yang menjadi pengikut; alangkah elok nye kami  (dengan itu) dapat kami melepas diri dari mereka sebagaimane mereka melepas diri dari kami (pada saat ini)." Demikianlah Allah perlihatkan kepada mereka amal2 mereka (dengan rupa yang mendatangkan) penyesalan yang amat sangat kepada mereka, dan mereka pula tidak dapat keluar dari neraka.

34:31-Saba......"... masing2 menuduh antara satu sama lain. Orang tertindas berkata ...." kalaulah tidak kerana kamu menindas dan memperdaya kami tentulah kami sudah menjadi orang2 yang beriman."

34:32- Saba- " orang2 yang sombong takbur itu menjawab kepada orang yang tertindas: kamikah yang menghalang kamu dari menerima petunjuk sesudah ia datang kepada kamu? (Bukan kami yang menghalang) bahkan kamu lah yang menyebabkan diri sendiri menjadi orang2 yang berdosa."

Ahirnya masing2 deam sambil memendamkan perasaan sesal dan kecewa semasa mereka melihat azab;...

Was.

No comments:

Post a Comment