Monday 24 November 2014

UMNO AKAN DAPAT SOKONGAN BARU DENGAN MUKA BARU WADAH BARU.


Presiden UMNO Dt Sri Najib memberitau perwakilan bahawa Malaysia berjaya dibawah pemerintahan parti dan mendapat pengiktirafan dunia dan menjadi negara contuh dengan kedudukan  ke 18 paling berdaya saing sebaliknye negara ini, tidak mendapat pengiktirafan di negara sendiri. Dalam ucapan nye di Convensi Umno Wilayah Persekutuan..

2..Beliau melihat dari segi pembagunan tempatan walaupun mereka telah dibantu seperti stinggan tetapi ahirnye mereka tidak menyokong parti.

3.Digambarkan menurunnye sokongan orang2 melayu kepada Umno kerana:-

1.Pemimpin2 UMNO sebuk mengejar jawatan dalam parti berbanding mencari sokongan raayat.

2. Sikap sebelah memberi bantuan kepada orang2 parti sahaja. Bukan kepada masyarakat.

3. Tiada keadilan dalam memberi bantuan.

4. Kena faham kalau dah ta layak jangan paksa orang beri kita jawatan. Dan ugut pula.

5. Mengingatkan supaya memberi peluang kepada orang2 muda yang intelektual menyertai parti dan jawatan. Jangan hilangkan borang2 mereka.

6. Ahli dan pemimpin perlu bijak untuk menfaatkan maklumat.

Mengikut Setiausaha Agung Umno Dt Sri Tengku Adnan Mansur beliau berpendapat  kemerosotan sokongan kepada umno ditafsir :-

1.UMNO telah dijadikan sebagai paksi cita2 pribadi yang memberi imej buruk kepada parti.

2. Orang2 UMNO suka berbalah kerana pangkat dan kuasa supaya kekal ditangan mereka.

3. Perjuagan iklas UMNO telah terhakis.

4. Lima agenda penting yang telah diabaikan perlu dikukuhkan:-

i. Kukuhkan agama islam. 
ii. Memantapkan BN
iii. Mendekati gulungan muda.
iv. Meningkatkan jurang ekonomi bandar v. Bertemu raayat 'Turun padang'

5. Tun Mahadir pula memberi ulasan terpaksa membuat teguran kerana parti ini tidak lagi popular dan tidak relavan.

"Pemimpin pula perlu dengar teguran ini dan ambil berat pandangan wakil. Jangan lah selalu dengar orang tertentu dikeliling kita sahaja. Yang mengelilingi orang berkuasa tidak baik bagi mereka."
Beliau mengulas kelemahan yang ade:-

5.1 Mereka menganggap UMNO sebagai batu loncatan untuk kayakan diri sendiri.

5.2 Menerima ahli baru yang tidak mencabar kedudukan pemimpin Bahagian. olih itu yang masuk Umno  ahli2 ta berbakat . UMNO Bahagian menjadi semakin lemah.

5.3  Budaya war lord  dalam UMNO. UMNO saya punye, Bahagian ini saya punye. Orang berbakat disekat  untuk masuk UMNO , mereka lari keparti lain.
(Sumber Sinar Harian 24/25.11.14.)

Sebagai tambahan untuk mendapat kembali sokongan orang2 melayu kepada UMNO disaran tambah .

1. Berbuatlah kebaikan dan kebajikan pada umum nye. Hindari sifat ujub dan juga riy'ak. Bersungguh2 membantu bangsa yang telah berjaya, sedang berjaya, yang ade harapan berjaya. Sehingga berjaya dengan dasar memehak bangsa.

2. Pemimpin itu diminati kerana kepintarannye , kebijaksanaan nye, pandangan jauh nye. Pekasa tubuhnye. Pilehlah dari kalangan mereka yang bijaksana, jangan khianati mereka yang berkerja keras untuk bangsa. ( Lawat tok rabuk.Mac 2013 tip2 memileh peminpin)

3.Peminpin kena sedar bahawa ade 2 pesepsi masyarakat. Peminpin dibenci dan pemimpin dihurmati. Yang dibenci itu tentulah:-

i. Tiada perjuangan iklas dan bersungguh2 untuk bangsa, Jangan bercakap sesuka hati. Biar berisi.

ii.Tiada kejujuran dan keiklasan dalam perjuagan parti.Untuk pangkat sanggup guna taktik keji,fitnah dan mengumpat yang boleh memecah belah sesama sendiri.

iii.Tiada kesungguhan, dalam bicara dilihat  lebih retorik dari rupa jadi.

iv. Ketiadaan teliti boleh mendatangkan pekara2 yang dibenci raayat. Tersilap hitungan boleh melakukan pekara2 songsang dalam hal agama ,hal2 ekonomi, pelajaran, peluang2 perkerjaan dan pelbagai pekara  yang mungkin boleh bertentangan dengan pemikiran dan budaya bangsa.

v. Tiada memahami struktur pemerentahan negara antara Pembuat Dasar, Pelaksana Dasar dan Perundangan, yang jelas  akan timbulnye kekeliruan jika tiada ilmu.

4. Pemimpin parti kena faham kalau eksukatif turun padang bukan tujuan nak jadi calun tetapi buat kerja secara profesnal, mendalami hal2 raayat,  bukan hasrat bersaing dengan  peminpin2 politik.

5.Elok le  mengelak dari mengugut penjawat awam yang menjalankan tugas kalau ta ikut kehendak diri, akan di tukar, diubah, dipindah dsb. Tektik ni macam2 orang ade kuasa tetapi sikap ini tercela.

6. Pemimpin kena bijak le memileh yang mane  lebih diberi keutamaan kepada bangsa. Hal2 ekonomi ,peluang niaga, kediaman, pelajaran ,peluang kerja untuk penganggur dan yang lain nye. Buat le sistem terbaik yang boleh meningkatkan imej bangsa dan yang ta menjatuhkan  negara ketangan tetangga.(lihat9 tok rabuk july 2013. 50 tuntutan orang2 melayu.)

7.Bijaksana lah menguna media. Media boleh membuat warna yang hitam menjadi putih yg putih menjadi kelabu. Khabarkan kejayaan dibuat dan kabarkan juga yang gagal agar raayat faham
Manusia biasa sahaja merancang, Allah juga menakdirkan.

Was.

No comments:

Post a Comment