Monday 7 January 2019

Amanat Syekh Abdul Kadir Jailani.7b.

Bismilllahhirrohmanirrohim

Nota rengkas ini hanye.untuk memahami  ayat2 kuliah syekh sahaja.

1. Berkenaan dengan kebatinan, ilmu dan keadaan rohaniah antara Nabi Muhammad s.a.w dengan Tuhan nye,  hati baginda bisa diselubungi, kerana itu  baginda memohun perlindungan Allah sebanyak 70kali sehari . Di ceritakan juga baginda dibawa 100 kali  dalam berbagai2 keadaan dan peringkat tinggi dan semakin tinggi dan tinggi hingga kehampir hazrat Ilahi, semakin tinggi maka semakin bersinarlah nor Allah melimpah ke hati sinubari baginda.

2. Nabi biasa menerima arahan agar sentiasa mohon perlindungan dan keampunan Allah kerana kita sentiasa  mempunyai kesalahan dan dosa sebagai warisan dari Adam a.s  bapa sekalian manusia dan hamba pilehan.. kehendak Adam bercampur dengan kehendak Allah maka apabila lupa pada perintah Allah  cshaya keimanam yang terang menjadi kabur. Maka Allah peringatkan baginda agar mengaku kesalahanb2 nye dosa nye dan meminta ampun kepada Allah.

3.Adam a.s. berkata. " Oh Tuhan ku! kami telah menzalimi diri kami sendiri dan jika engkau tidak ampuni kami dan mengasihi kami tentulah kami termasuk gulungan orang2 yang rugi." Kemudian datang lah cahaya petunjuk kesedaran bertaubat. Maka bertukarlah, kemudian dikurnikan Nye peringkat waliah yang tinggi, makam  dalam dunia dan diahirat kelak. Jadilah  dunia ini tempat tinggalnye dan keturunan nye dan tempat ahirat kembali yang kekal.

4. Contuhi lah dua nabi ini  dalam hal mengaku kesalahan dan dosa sendiri. Dan meminta ampun dan perlindungan dari Allah. Dan contohi mereka merendah diri kepada Allah  kerana insan adalah lemah dalam segala hal..

Was.

No comments:

Post a Comment