Monday 30 December 2013

ANJAKAN KUTUB TANDA HAMPIRI KIAMAT.

Univesiti texas mendedahkan kecairan bongkah ais di Greenland telah menyebabkan kedudukan kutub utara berubah beberapa sm sejak 2005, dianggarkan berganjak  sebanyak 6 sm setahun sejak 1982. Akibat anjakan itu berlaku pencairan ais dan 90 peratus paras air meningkat.

Pada 2011 medan magnet bumi dilaporkan berganjak pada jarak 64 km setahun menyebabkan arah kompas berubah bukan lagi kekutub utara tetapi ke Rusia. Pendapat lain pula mengatakan kutub utara berganjak 260km dalam tempoh 6 bulan yang menyebabkan magnet bumi beralih dari Kanada ke Siberia dalam tempuh 24 bulan, dan akan berada pada kedudukan 40 darjah merentasi hemispera utara.

Beberapa kajian mendapati pergerakan itu semalin laju iaitu pada jarak 42 km sebulan dan 2 km sehari pada 2013. Ia akan merintasi khatul istiwa pada kedudukan 40 darjah selatan.

Keaadaan ini boleh mengakibatkan  perubahan besar muka bumi dimana Brazil akan menjadi kutub utara baru dan India akan menjadi kutub selatan.Malaysia dikatakan akan membeku dan bayak negara akan tenggelam termasuk Australia Barat. Sesetengah negara mengalami masa siang dan malam yang panjang.

Saintis menganggarkan medan magnit akan menyongsang dalam tempoh dua tahun lagi dijangka pada ahir 2015 berandaikan pergerakan kutub yang semakin laju.

Bagi orang2 islam keadaan begini menandakan hampirnya hari kiamat yang menjadi rukun iman kelima yani percayakan adanya hari kiamat dan hari pembalasan. Ia akan berlaku secara tiba2 dengan pantas sekali, hanya Allah sahaja yang mengetahui.

Firman nya. "Manusia bertanya kepada mu tentang hari berbangkit. Katakanlah; "Sesungguhnya pengetahuan tentang hari berbangkit itu hanya disisi Allah." Dan tahukah kamu (Muhammad) boleh jadi hari berbangkit itu sudah dekat waktunya."
Surah al ahzab ayat 63.

Rengkasan dari anjakan kutubumi sinar301213



No comments:

Post a Comment