Monday 20 January 2014

DAAYAH KRISTIAN DIMALAYSIA PART 2

Dakyah kristian keatas umat islam dilakukan secara terang2an dan secara halus. Pehak  evangelis sangat berperanan dalam hal ini. Mereka mengunakan berbagai pendekatan untuk mempengaruhi umat. Strategi mereka dapat dilihat seperti berikut.

1.Strategi Jendela 10/40. Ya 'ni merujuk kepada negara2 terletak diantara garis lintang 10 darjah hingga 40 darjah keutara, garis khatulistiwa. Hampir semua negara2 ini penduduknya beragama islam atau mejoriti beragama islam. Mereka akan menumpukan gerakan  dakyah kristian mereka di negara2 islam.

2. Joshua projek yang berpusat di Clorado USA adalah  berperanan mengumpul data yang menyeluruh berbagai kumpulan ethnik seluruh dunia, berfungsi  untuk menyedia data2 lengkap untuk digunakan olih puak2 evangeles mereka.

3. Melaksanakan kerja2 kebajikan tersirat agar diterima masyarakat dengan tanpa wasangka.contuh misi kemanusian  di Irak, Afhanistan dan tsunami di Acih. Mereka memberi bantuan  spt rumah, perlindungan warga tua, pesakit hiv, orang gelandangan, remaja bermasaalah dan seperti pekara yang berlaku di Malaysia penggunaan kalimah Allah.

4.Helah dan polimek kalimah Allah. Mereka berhajat menggunakan nama Allah dalam terjemahan God. Mengikut kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka 1959. God dalam bahasa melayu "Tuhan". Allah adalah nama khas, bukan nama am. Mereka mahu mengelirukan orang2 islam disitu. Dikalangan penganut kristian juga tidak bersepakat pengunaan nama khas ini mengantikan tuhan mereka Elohim Atau Yahweh. Persaolan nya kenapa mereka mahu mengubakan kalimah Allah dalam versi bahasa melayu tidak dalam bahasa lain. Niat jahat dan tipu helah ini lah yang sebenarnya dicurigai. Evangelis kristian secara terang menyebut kalimah Allah adalah satu stratigi, menarik orang2 islam untuk mengenali Tuhan mereka. Istilah2 sebagini membuahkan hasil yang tidak asing bagi beribu2 penganut islam untuk tidak terus menolak bible dan percaya pada Jesus.chontohnya di Bangladesh 50 tahun sebelum ini berjaya memurtadkan100 orang sahaja tetapi dengan pengunaan istilah dan cara ibadat orang2 islam, puluhan ribu telah murtad menerima agama kristian.

5. Kontekstualusasi.  menurut J Dudley woodberry mengatakan bentuk penyembahan dan istilah2 yang digunakan ugama kristian aneh dan ofensif, halangan2 seperti ini menyukarkan untuk mendekati mangsa. Evangelis dengan itu, sanggup  menggugurkan apa sahaja yg anih dalam kristian demi mempengarui dan memurtadkan orang2 islam.

Pelbagai istilah telah di senaraikan olih evangelis untuk di guna dan dibiarkan untuk orang baru mendekati islam termasuklah, rukun iman dan rukun islam. Supaya orang islam yang kurang ilmu mudah tertipu dengan muslihat ini.

Majalah Christian Today terbitan Jan-Feb dibawah tajuk, " Menyembah Jesus Dalam Masjid", memuatkan kesah dan menggunakan istilah2 dalam bentuk masyarakat islam. Satu kesah dimana sepasang suami isteri berjaya di murtadkan dengan menggunakan nama suci Allah, Alhamdulillah, Insaalah. Telah diceritakan setelah sekian lama maka padri itu bertanya khabar pada pasangan yang murtad ini, maka dijawab nya "Alhamdulillah" maka mereka dimarah olih padri itu, dan berkata " Tidak boleh menggunakan  alhamdulillah, tuhan awak sudah bertukar, awak tidak boleh bersyukur tuhan islam. Awak kena syukur dengan tuhan kristian."  Padri itu melarang mengguna "Allah kerana Allah jahat, Allah adalah syaitan ". Maka disini nampaklah dimana kejujuran mereka mengguna kalimah Allah hingga sanggup menghina Allah dan islam.

Kaedah yang digunakan adalah tipu helah sekadar memujuk, menerima" Persaksian Jesus Sebagai Penyelamat " lama kelamaan beransur2 di minta meninggalkan amalan agama islam.

Selainnya, seperti dalam lapuran kertas putih kertas perintah 14 th1988 Malaysia, "Kearah Memelihara Keselamatan Negara". Melapurkan bahawa kumpulan melayu dikristiankan, telah mengadakan kelas Bible di sebuah rumah kediaman  di Taman Tun Dr Ismail, Kuala  Lumpur, dibawah penganjuran Philip Cheong. Dia menyarankan supaya duduk diatas lantai masa beribadat, seperti dilakukan olih orang2 melayu. Menggunakan rehal mengalas bible, menggunakan pakaian melayu, bersongkok, baju melayu, kain palikat, ketika beribadat dan mereka bercadang membina gereja mengikut ciri2 senibena masjid.

Akan bersambung di part 3.

Rengkasan Sumber konvension ilmuan Islam 2013 pk oleh Th A Karim Omar.


No comments:

Post a Comment