Wednesday 22 January 2014

GERAKAN DAKYAH KRISTIAN DIMALAYSIA part 3

1.Gerakan Dalaman. Ia bermaksud apabila telah murtad sesaorang islam, maka tak perlu dia memberi tahu sesiapa termasuk ibu bapa,atau keluarga. Mereka terus tinggal dalam masyarakat islam dan ta perlu dizahirkan agama baru mereka dan ta  perlu pergi ke gereja pun.
2. Mereka di kehendaki menyembunyi dari pengetahuan ibu bapa, dan pada masa yang sama dikehendaki patuh pada ibu bapa dan keluarga mereka. Terdapat mereka yang murtad  memakai tudung, solat jemaah, kes ini  terjadi bila seorang mahasiswa mati dilanggar, bila dibuka tudungnya, ada rantai salib yang tidak di ketahui oleh ibu bapa bahawa dia telah murtad.
3. Jika seluruh keluarga memeluk kristian dalam sesebuah kampong islam mereka digalak mengekalkan identiti mereka seperti orang islam spt menyambut hari raya dengan langsir baru, beli pakaian baru untuk anak2 mereka, menyediakan juadah hariraya dan sembelihan kurban Hari Raya Haji.

4.Di rumah mereka tidak diserlahkan agama baru, tidak ada tanda salib atau bacaan2 kristian atau apa2 bahan kristian, dikuatiri di jumpai oleh saudara mara dan sahabat handai. Seperti di sah kan olih kajian Phd padri Jhon Cheong mengenai.  "identi orang2 melayu murtad di Malaysia". Yang disiapkan pada sep 2012.

5. Orang2 islam yang murtad diketogerikan kepada 6 peringkat.c1 hingga c6. Yaitu.;

C1. Mereka yang murtad, Ikut seratus peratus kristian termasuk meninggalkan pertuturan bahasa ibunda mereka.
C2. Ikut sepenohnya kristian tetapi kekal dengan bahasa asal.
C3. Mengikuti budaya asal tetapi yang tiada kaitan agama
C4. C3+serba sedikit elemen islam e.g elak makan babi, kekal pakaian islam, masy islam menolak mereka.
C5. Kekal identiti sosial dalam masyarakat islam.cuba kekal amalan luar islam. Dilihat seperti islam yang agak libral.
C6. Menyorok pengakuan terhadap Jesus.kekal identiti islam 100 peratus.

Kupulan c6 terus hidup seperti masy islam dan di biar mengucap duakalimah syahadat.manakala kumpulan c5 mereka dianggap orang islam pelik.

Gerakan memurtadkan orang2 islam adalah bertentangan dengan perlembagaan malaysia.kita mesti bertindak menghadapi ancaman ini dan ingatlah bahawa dalam surah al Baqorah ayat 120 bahawa orang2 yahudi dan nasrani, kristian tidak pernah redho terhadap umat islam yang kekal beriman. Dan umat islam mesti didedahkan cara dan muslihat tipu daya mereka memurtadkan kita semua. Dan orang2 islam mesti bersatu menentang tektik2 halus gerakan evanjelis ktistian ini.

Was  dan terima kasih.  Rengkasan kertas seminar AKarim Omar.


No comments:

Post a Comment