Wednesday 26 February 2014

CAHAYA DAN KEGELAPAN

Firman Allah dalam surah al Isra ayat 72" Dan barang siapa yang buta (hatinya) didunia ini,niscaya diahirat nanti ia akan lebih buta pula dan lebih sesat  dari jalan yang benar" . Ya ni buta hati seperti firman Allah dalam surah Al Hajj ayat 46.: " Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta ialah hati yang didalam dada."

Penyebab kebutaan hati adalah lupa akan perjanjian dengan Allah semasa dialam arwah dan kerana kebodohan terhadap hakikat urusan ketuhanan. Ini disebabkan,  hati terselubung olih sifat2 zalim spt :sombong, dendam, dengki kikir, ujub, ghibah(mengumpat), namimah (mengadu domba), bohong dan sifat tercela yang lain.

Untuk menghilang sifat tercela tadi adalah dengan alat pembersih tauhid dan dengan ilmu dan amal dan berjuang sekuat tenaga secara lahir dan batin sehingga hidupnya hati dengan cahaya tauhid. Bila hatinya hidup ia akan teringat kepada alam asalnya (alam Lahut). Bila penghalang kegelapan telah hilang maka terbukalah cahaya dan ia melihat dengan penglihatan roh dan menerima cahaya dari cahaya Asmau's Sifat (nama2 sifat) .Akhirnya ia mendapatkan cahaya dari cahaya zat.

Hati memiliki penglihatan kecil dan penglihatan besar.

Penglihatan kecil adalah melihat Tajali Sifat dengan cahaya 'Asma us sifat' hingga kealam Darajat.

Penglihatan besar pula melihat Tajali  zat dengan cahaya tauhid yang Maha Tunggal di alam Lahut dan Alam Qurbah. Waktu untuk mencapai darjat ini adalah sebelum mati dan sebelum rosak jisim manusia. Untuk mencapai kembali kealam tadi adalah dengan MENGHENTIKAN KEINGINAN NAFSU.

Yang dimaksud sampai kepada Allah adalah putus dari selain Allah tanpa dekat dan jauh, tanpa arah dan berhadapan, tanpa bertemu dan berpisah. Maha suci Allah yang kesamaran nya terdapat pada zahirnya dan menampakan dirinya didalam ketutupannya serta kekususan nya pada keumuman nya.

Seandainya manusia tidak mencapai darjat tadi maka ia akan mengalami kesukaran2 seperti siksa kubur, perhitungan amal, di giring ke mahsyar, di timbang amal, melewati siratul mustaqin dan segala sesuatu yag terjadi di ahirt nanti.

Was  sasaqaj

No comments:

Post a Comment