Tuesday 12 August 2014

Budget membagunkan peniaga dan usahawan bangsa 2015 dan seterusnya.

Saya tertarik akan saranan YAB PM bahawa budget 2015 dan seterusnya harus mendapat pandangan raayat agar pembagunan negara seimbang dan ekonomi negara berkembang. Secara rengkas saya ingin mencadangkan agar belanjawan 2015 dan pada tahun2 akan datang nengambil kira akan pentingnya pembagunan ekonomi bumiputra yang berasaskan perniagaan dan keusahawanan  dimajukan secara menyeluruh dan komprehensif. Pekara yang perlu dibagunkan itu adalah.  membena penempatan kedai, gerai, rumah kedai, industeri kecil dan sederhana.untuk peniaga pedagang dan pengusaha bumiputra.

Penempatan ini perlu dibagunkan di kawasan2 pinggir bandar, dalam bandar dan di tempat2 stratiji berpotensi spt di kawasan2 kediaman tetapi bukan di ceruk2 yang tidak berpenghuni.

Orang2 melayu hakikatnya tertinggal dalam bidang ini kerana banyak sebab, kerana itu belanjawan yang bersungguh2 dan nekad diperlukan supaya keseimbangan ekonomi antara kaum dapat dilakukan segera.

Jesteru itu saya mencadangkan supaya di setiap daerah di beri peruntukan 1.pengambilan balik tanah 2.pembagunan pasarana 3.pembenaan bagunan kedai, gerai, rumah kedai dan industri kecil dan sederhana. Saya aggarkan secara kasar rm 30 juta dari peruntukan persekutuan dan 2juta dari peruntukan negeri. Yang berjumlah 32 juta setiap daerah setiap tahun.

Saya berpendapat sebuah kedai boleh dibena dengar kadar kos rm 80 k hingga 100k sj dan gerai  dengan kos rm50k sj.  analoji nye adalah kos perbandingan membena rumah pprt boleh dibena dengan harga rm35k sj tanpa pasarana dan kos tanah.

Setiap daerah mungkin tidak sama kos dan lokasi nye.pelan pembagunan begini boleh disediakan secara standart untuk 5 ekar,10 ekar 20 ekar dsb. Kebiasaan nye setiap saekar boleh dibena 10 buah kedai jika 10 ekar boleh 100buah kedai. Mengikut anggaran kasar pengambilan balik tanah 10 ekar antara 2 hingga 5 juta, tertaaluk kepada apa di atas tanah. Jika begitu kos sebuah kedai mungkin lebih rendah jika dibena diatas tanah kerajaan. Berdasarkan perbandigan itu,saya menganggarkan Sebuah kedai boleh dijual dengan harga antara rm160k hingga 200k sahaja, lebihan dari kos pembenaan ini sebenarnya boleh menjadi hasil kerajaaan balik. Bayangkan setiap tahun 100 buah kedai dibena jika 5 tahun 500buah bukankah dia telah menhadi pekan kecil bumiputra yang di idam2kan di setiap daerah olih parabumi kalau 10 tahun bagaimana bayangkan.

Kita perlu sedar kuasa beli bumiputra sangat rendah, kedai dibawah rm200k mereka nampu beli, tetapi kedai 2 tingkat harganya rm1juta pasti orang lain saja yang mampu membelinye.

Saya mencadangkan satu jawatan kuasa khas ditubuhkan bagi menentukan rancangan ini berjalan lancar bagi hasrat tercapai sekiranya bujet ini diluluskan.

No comments:

Post a Comment