Monday 29 December 2014

BUDAYA UCAPAN HARIAN MUKMIN

Budaya ucapan dan amalan orang mukmin yang diberkati Allah setiap hari  seperti dibawah. Subhanallah, rupa2nye ucapan2 ini  dalam alQuran ianya adalah perintah Allah.

1. Bila memulakan sesuatu pekerjaan mereka menyebut. BISMILLAHHIRRAHMANIROHIM.( Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani)

2. Bila inginkan pertemuan atau pertemuan pertama dengan orang2 Islam, sahabat handai, kaum keluarga, orang2 yang dikenali atau belum dikenali, mereka memulai dengan ucapan. ASSALAMMUALAIKUM (selamat sejahtera keatas kamu) dijawab pula dengan, WAALAIKUMMUSSALAM (selamat sejahtera juga keatas kamu)

3. Bila bertemu musibah seperti kematian mereka mengucapkan.
KOLUINNALILLAHIWAINAILAIHIROJIUN..(dari Allah kami datang, kepada Allah jua lah dikembalikan)

4. Bila berbicara sesuatu yang belum berlaku mereka menyebut .INSYA ALLAH(dengan izin Allah)

5. Bila mengkagumi sesuatu kejadian mereka menyebut MASYAALLAH  (semuanya barang yang dikehendaki Allah)

6. Bila berlakunya kejayaan atau kegagalan atau ketidak upayaan mereka menyebut .  LAQUATAILLABILLAH (tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah)

7. Bila mulai membaca ayat2 alQuran mereka mendahului menyebut. AAUZUBILLAHHIMINASYAITONIROJIIM..(aku berlindung kepada Allah dari syaitan  yang di rejam.)

8. Bila berhadapan dengan kejayaan, kekaguman, rahmat, nikmat, keberuntungan, atau musibah, orang2 mukmin selalu mengucapkan tasbih salah satu berikut.
SUBHANALLAH(Mahasuci Allah)
ALHAMDULILLAH(segala puji bagi Allah)
ALLAHUAKBAR(Allah Yang Maha Besar)
LAILAHAILLULLAH(tiada Tuhan yang lain di sembah melainkan Allah)

No comments:

Post a Comment