Wednesday 3 December 2014

Solat Syariat dan Solat Tariqat.

Mengenai solat,sebagaimana telah diketahui ia itu didalam al quran.

" Hendaklah kamu menjaga solat2 mu dan solat wusta(yang ditengah)" (al baqorah :238).

Yang dimaksudkan dengan solat syriat adalah solat seluruh  badan yang zahir dengan gerak tubuh; badan berdiri, lidah membaca,ruku', sujud, duduk, mengeluarkan suara, dan bacaan2. Olih itu didalam alquran di sebut selawat, (beberapa solat).

Solat tarikat itu adalah solatnye hati selama2nye. Sebagaimana disebut dalam alQuran "Solatul Wusta", iaitu solat hati, kerana hati ade di tengah badan, antara kanan dan kiri, antara atas dan bawah,dan diantara bahagia dan celaka.

Rasul bersabda:  "Sesungguh nye hati manusia ade diantara dua jari2 Allah. Allah membolak balikan nye sesuai dengan kehendakNye".

Yang dimaksudkan dengan jari2 Allah ialah dua sifat Allah ia itu: 1.Memaksa
2. Pengasih..Dari hadis ini diketahui bahawa solat yang pokok adalah solat hati. Bila solat hati dilupakan maka rosaklah solatnya. Dan bila rosak solatnye, rosak pula solat seluruh badanye. Sabda Rasul: " Tidaklah sah solat seseorang kecuali disertai dengan hadirnye hati". Sesungguhnya orang yang solat itu sedang bermunajat berdialog dengan Tuhan nye. Alat untuk bermunajat adalah hati. Bila hati lupa maka batallah solatnye dan solat badannye kerana hati sebagai pokok utama dan anggota badan yang lain mengikutnye.

Rasul bersabda; "Sesungguhnye didalam jasad manusia ada segumpal daging.,bila dia baik sekujur badan akan ikut baik dan bila dia buruk sekujur badan pun menjadi buruk itu lah hati."

Solat syariat mempunyai waktu tertentu, sehari semalam lima kali sehari dan ada pula sembahyang sunat. Solat syariat dilakukan di masjid berjamaah, bersama2 mengadap Kaabah, mengikut imam, tanpa riya' dan sum'ah.

Solat tariqat dilakukan selama2nye tanpa batas waktu selama hidup didunia dan ahirat. Masjidnye adalah hati. Berjamaahnye ialah terpadunya kesucian batin dengan selalu memperdengarkan tauhid dengan lisan batin. Imam nye ada
lah rasa rindu didalam hati untuk sampai kepada Allah. Kiblatnye ialah kehazrat Allah Yang Maha Tunggal dan Keindahan Ketuhanan. Itulah kiblat hakiki. Hati dan roh selamanye ta terlepas dari solat ini.

Was saqaj.

No comments:

Post a Comment