Sunday 4 February 2018

Adap Sayangi Ibu Bapa Al Israa.

Bismillahirrohmanirrohim.

1. 18. Sesiapa yang menghendaki dunia Kami segerakan kepadanye dalam dunia, apa yang Kami kehendaki, bagi sesiapa yang Kami kehendaki, kemudian Kami  sediakan baginye neraka Jahanam untuk membakarnye dalam keadaan yang hina lagi tersingkir dari rahmat Allah.

2.19. Dan sesiapa yang menghendaki ahirat dan berusaha mengerjakan amal2 yang baik untuk ahirat dengan usaha yang layak bagi nye sedang ia beriman maka mereka yang demikian keadaan nye diberi pahala akan amal usahanye.

3.20. Tiap2 gulungan dari kedua nye  gulungan dunia dan gulungan ahirat Kami hulurkan kepada mereka dari pembrian Tuhan mu (wahai Muhammad) dan tidaklah pemberian Tuhan mu tersekat.

4.21. Lihatlah Kami lebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagian yg lain dlm rezeki pemberian Kami itu dan sesungguhnye pemberian di ahirat lebih besar tingkatan2 perbezaaan nye dan lebih besar tambahan2 kelebihan nye.

5.22. Jangan lah engkau adakan tuhan yg lain bersama Allah ( dalam  ibadat mu) kerana akibatnye engkau akan tertinggal dalam keadaan tercela dan kecewa dari mendapat pertolongan.

6.23. Dan Tuhan mu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada Nya semata2 dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa, jika salah seorang dari kedua nye atau kedua2 sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaan mu maka jangan lah kamu berkata sebarang perkataan kasar sekali pun "ha" dan jangan lah engkau menengking menyergah mereka tetapi katakan lah kepada mereka perkataan yang mulia  (yg sopan santun).

7.24. Dan hendak lah engkau merendah diri kepada kedua nye kerana belas kasihan dan kasih sayang mu, dan doakan lah  untuk mereka dan berkata " Wahai  Tuhan ku  cucuri lah rahmat keatas meteka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya menelihara mendidik ku semasa kecil."

7.24. Tuhan mu lebih mengetahui akan ape yang ade pada hati kamu kalaulah kamu orang2 yang bertujuan baik mematuhi perintah nye. Maka sesungguh nye Ia Maha Pengampun bagi orang2 yang bertaubat..

No comments:

Post a Comment