Monday 12 February 2018

Al Ankabut. Ujian Keimanan '

Bismillahhirrohmanirrohim.

1. Orang Beriman Akan Di Uji.

1.2. Patut kah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiar dengan hanye berkata, 'Kami beriman sedang mereka tidak di uji' dengan sesuatu chubaan.
1.3. Dan demi sesungguhnye Kami telah menguji orang2 yg terdahulu daripada mereka maka dengan ujian yang demikian nyata ape2 yang diketahui Allah tentang orang2 yang benar2 nye beriman. Dan nyata pula yang diketahui nye tentang orang2 yang berdusta.

2. Berjuang menegakkan Islam.

2.6. Sesiapa yang berjuang menegakkan Islam maka sesungguhnye dea berjuang untuk kebaikan diri nye sendiri. Allah maha kaya tidak berhajat sesuatu dari mahluk.

3.  Diampun Kesalahan .

3.7.  Dan orang yang beriman serta beramal saleh sesungguhnye Kami akan hapuskan kesalahan2 mereka dan Kami akan membalas ape yang mereka kerjakan. Dengan sebaik2 balasan.

4. Wajib Berbuat Baik Kepada Aibu Bapa.

4.8. Dan kami wajibkan  berbuat baik kepada kedua ibu bapa. (Kecuali mereka mendesak untuk mempersekutukan Allah. Janganlah taat kepada mereka.)

5. Allah MahaTahu Beriman atau Munafik.

5.11. Sesungguh nye Allah mengetahui orang2 yang beriman dan  mengetahui orang2 yang munafik.

6. Kaum Nabi Noh Di Binasa.

6.14. Sesungguh nye  Kami telah mengutus Nabi Noh  kepada kaum nye maka tinggalah dea dalam kalangan mereka selama 'sembilan ratus lima puluh  tahun' ahirnye mereka di binasakan olih taufan sedang mereka dalam keadaan zalim.

No comments:

Post a Comment