Sunday 23 December 2018

Amanat Wali Syikh Abdul Kadir Jalani 3.

Bismillahhirrohmanirrohim.

Nota pendik ini hanya untuk saya memahami amanat nye sahaja.

Seseorang hamba apabila diuji Allah maka:

1. Dia cuba melepaskan diri sendirian.

2. Bila tidak berjaya dea minta pertolongan dari yang lain seperti dari pemerintah, orang berkuasa, hartawan, doktor dan sebagainye.

3. Sekiranye tidak berjaya nendapatkan nye,dea minta pula pertolongan Allah,  sambil merayu kepada Nye.

4. Jika dia ta mendapat pertolongan  Allah maka dea merayu dan merayu,  bersolat dan berdoa dengan penoh pengharapan dan cemas terhadap Allah. Allah tidak menerima rayuan nye selagi dea tidak memutuskan diri nye dengan duniawi. Setelah dea memutuskan dengan hal2 dunia,  maka ketentuan Allah akan terzahir, maka terlepas lah dea dari hal2 keduniaan dan tinggalah pada nye roh sahaja.

5. Pada peringkat ini yang nampak bagi nye hanye lah perbuatan Allah, tertanam lah  dihati nye sebenar2 keEsaan Allah dan lakuanNye.

Hakikat bahawa; tidak akan berlaku pergerakan atau deam , tidak ade baik atau jahat, tidak ade rugi atau untung, tidak ade faedah dan tidak ade anugerah dan tidak ade sekatan, tidak terbuka atau tertutup, mati dan hidup, mulia dan hina, kaya dan papa , bahkan segala2 nye pada kekuasaan Allah sahaja.

6. Dia pun menjadi seperti  bayi dipangku ibunye, atau orang mati sedang dimandikan, atau seperti bola dikaki permain, melambung, bergolek ketepi, ketengah, sentiasa berubah2 tempat dan dikedudukan nye. Dea ta de pada diri nye upaya, maka lenyaplah diri nye masuk dalam lakuan Allah semate.

7. Dea sudah ta nampak yang lain kecuali Allah dan perbuatan nye. Penglihatan nye, pendengaran nye, dan pengetahuan nye semua nye, dari perbuatan dan kerja  Allah. Dea akan dianugerahi dengan anugerah  Allah kerana hampir dengan Nye. Allah akan perhiasi dengan kemuliaan dan bertambahlah cinta nye pa
da Allah, bertambah le seronok nye dalam mengenang Allah. Allah akan memimpin nye dan dipakai nye, cahaya ilmu Allah dan terbuka lah hijab yang melindungi rasia2 Allah Yang Maha Agong. Dia mendengar dan mengingat hanya dari Allah yang Maha Tinggi. Sentiasa dea bersyukur dan bersolat di hadrat Ilahi.

Was.

No comments:

Post a Comment