Tuesday 20 August 2013

Jenayah ibarat gelap tetapi rahmat

Perlakuan jenayah sudah menjadi penomina ghalib, tiap2 hari ada pelbagai kes jenayah yang berlaku, ada pembunohan, rompakan, kecurian, penginayaan, penipuan, perogolan, perkosaan, dan pelbagai jenayah sedang berlaku di tempat anda dan dimana-mana jua. Jumlahnya bukan sedikit kadangkala perangkaannya mengeri dan menakutkan juga.

Pastinya banyak anggapan bahawa pekara ini boleh terjadi. Utama nya ada usaha menyabikan bahawa kegiatan ekonami manusia yang ingin mencapai darjat jonggolakan duniawi. Impian untuk menaikan status eknomi dan perebutan kekayaan duniawi.Untuk itu semua mereka menghalalkan cara untuk memperolihinya.Ada yang berkesanggupan melakukan pecah amanah wang raayat untuk diri sendiri. Rompakan bersejata yang nekat mengurbankan nyawa dan harta benda. Mengambil risiko pengedaran dadah terlarang demi mendapatkan habuan kekayaan segera.

Adapula yang menaksirkan bahawa kebebasan yang ada telah menolak semua sistem norma sosial tradisi yang ada. Pengaruh yang berlebihan media tanpa batas amat mengesan akan mewarnai perwatakan jenarasi muda. Pengaruh2 negatif mudah dan lunak menjadi ikutan,pembajaan memewahkan nafsu lumyan jenarasi muda rapuh, dengan lunakan yang mewah pastinya bayak dorongan penguasaan ta mudah ditangkis meresap tanpa sedari diri, dan pada masa yang sama tiada cukup kekuatan untuk menghalang benih2 ini menjalar lebar menjadi ikutan.

Yang dangkal pula akan terus menyalahkan para intitusi penguat kuasa yang ada. Adalah mustahil setiap orang akan dijagai olih seorang polis  kemana2 untuk memastikan seorang boleh menjadi baik atau tidak melakukan jenayah. Ini idak mungkin mengikut pikiran saya yang pasti kita harus melihat dari arca sudut yang lain.

Apa arca baru yang dapat melihat pekara ini.
Mari saya ajak kita melihat penomina siang dan malam. Kenapa berlakunya kegelapan malam. Dan kenapa pula adanya terang diwaktu siang. Kenapa berlakunya malam gelap gelita? . Apakah ia hanya pasangan siang malam seperti telah ditetapkan pencipta. Jawabnya itu benar kerana Tuhan telah menetapan semua mahluk adalah berpasangan. Tapi lebih dari itu bahawa malam yang gelap itu terjadi kerana tiada cahaya. Manakala siang ada cahaya yang menyinari bumi. Sebagai tamsil ini bahawa kejahatan berlaku leluasa ini adalah gelap akibat TIADANYA CAHAYA ILAHI dalam jiwa diri manusia, tuhan tidak melimpahkan cahayanya kepada mereka. Tiada rahmat tuhan keatas mereka, rahmat dijauhiNya. Itu bencana yang menimpakita. Kita sedang menjauhi cahaya Ilahi.dan Allah pula menjauhi cahayaNya.

Usaha manusia sedaya mungkin untuk menjauhi bala ini. Kita hanya berupaya berusaha untuk menghalang nya, namun tuhan menciptanya  untuk rahmat manusia seperti firmanya, difahami begini, jangan kamu sangka bencana yang menimpa itu suatu malapetaka semata tetapi adalah sebaliknya suatu rahmat yang besar untuk kamu. Kita fikir sedikit ya.dengan ada sedikit peratusan penjenyah maka ramai orang mendapat munafaat nya. Spt ramai yang menjadi polis, menjadi hakim  ,loyer, pegawai penjara,dengan gaji yang lumayan, kilang senjata, kontrktor dll nya ta terkira banyaknya rahmat Ilahi kita perolihi.

Dengan itu mohonlah keampunan segala sangkaan2 kita pada Maha Pencipta.

Was.

No comments:

Post a Comment