Tuesday 6 June 2017

Al Raaf. Definasi Kafir. Dan Ciptaan Langit dan Bumi.

Bismillahhirahmanirohim.

1.Orang yang beriman buat sekadar terdaya. Tidak diberati.

42. Dan orang2 yang beriman serta beramal salih Kami tidak memberati diri sesaorang (dengan kewajipan) melainkan sekadar terdaya olihnye mereka ahli syurga mereka kekal didalam nye.

2.Petunjuk dipimpin Allah.

43. Dan Kami cabut segala dendam dan hasad dengki dari hati mereka, (didalam syurga) yang mengalir beberapa sungai dibawah tempat masing2. Dan mereka pula bersyukur dengan berkata; "Segala puji tertentu bagi Allah yang telah memberi hidayah petunjuk untuk (mendapat nikmat2) ini, pada hal kami tidak sekali2 akan memperolihi petunjuk kalau Allah tidak meminpin kami. Sesungguh nye telah datang  Rosul2 Rabbi  Kami dengan membawa kebenaran." Dan mereka diseru: " Itu lah syurga yang diberikan kamu mewarisinye dengan sebab ape yang telah kamu kerjaka."

3. Ar raaf adalah tembuk antara syurga dan neraka.

46. Diantara kedua nye syurga dan neraka
Ade tembuk " al araaf" pendinding. Dan diatas tembuk al araaf itu ade sebilangan orang lelaki yang mengenal tiap2 seorang dari ahli syurga dan neraka. Dan mereka pun menyeru ahli syurga dengan memberi salam 'salamun alaikum' sedang mereka sendiri pun belum masuk syurga pada hal mereka ingin sangat masuk syurga.

47. Dan apabila dialih pandangan mereka ke ahli neraka mereka berdoa  "wahai tuhan kami  janganlah Engkau jadikan kami bersama orang2 yang zalim".
.
4. Orang kafir  ialah orang yang menjadikan agama sebagai hiburan  permainan yang melalaikan dan terpedaya dengan kelazatan dunia.

51. (Allah berfirman. Orang2 kafir itu ia lah) Orang2 yang menjadikan  pekara2 ugama mereka sebagai hiburan dan melalaikan dan permainan dan orang2 yang telah terpedaya dengan kehidupan dunia (segala kemewahan dan kelazatan nye) olih itu pada hari ini (hari kiamat) kami lupakan mereka sebagaimana mereka lupakan persiapan2 menemui hari mereka ini dan juga mereka selalu mengengkari ayat2 keterangan Kami.

5.Quran menjadi petunjuk dan rahmat orang2 beriman.

52. Dan sesungguh nye kami telah datangkan kepada mereka sebuah kitab (al Quran ) yang telah Kami jelaskan satu persatu berdasarkan pengetahuan ( Kami yang meliputi segala2nye) untuk menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi orang yang mahu beriman.

6.penciptaan langit dan bumi dlm 6 masa.

54. Sesungguh nye Tuhan kamu ialah Allah yang mencipta langit dan bumi dalam enam masa lalu Ia bersemayam diatas arasy, Ia melindungi malam dengan siang yang mengiringi dengan deras (silih berganti) dan Ia pula mencipta kan matahari bulan serta bintang semua nye tunduk perintahNye. Ingatlah, kepada Allah jua lah tertentu urusan pemerintahan. Maha suci  Allah yang mencipta dan mentadbir sekalian alam.

7.Cara berdoa ialah dengan merendah diri dan suara yang rendah.

55. Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan dengan suara pelahan2 Sesungguh nye Allah tidak suka kepada orang2 yang melampaui batas.

No comments:

Post a Comment