Sunday 11 June 2017

Tata Doa dan Bandingan Tanaman Subur al araaf

Bismillahhirrohmanirrohim.

1.Doa

55.Berdoalah kepada Rabbi kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan lahan, sesungguhnye Allah  tidak suka orang yang melampaui batas.

56. Dan jangan lah kamu membuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala2 yang membawa kebaikan pada nye. Dan berdoalah kepada Nye dengan perasaaan bimbang (kalau-kalau ta diterima) dan juga dengan perasaan yang mengharap2 supaya makbul,  Sesungguhnye rahmat Allah itu dekat kepada orang2 yang memperbaiki amalan nye.

2. Tanaman yang subur.

57. Dan Dea lah( Allah ) yang menghantar angin sebagai membawa berita yang mengembirakan sebelum kedatangan rahmatNye ( iaitu hujan). Hingga apabila angin itu membawa awan mendung Kami hantar dea kenegeri yang mati ( kedaerah yang kering kontang) lalu kami turunkan ujan dengan awan itu kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai jenis buah2an . Demikian lah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang yg telah mati. Supaya kamu beringat (mengambil pelajaran  daripada nye)

58. Dan negeri yang baik tanam2an nye tumbuh subur dengan izin Allah dan negeri yang tidak baik tidak tumbuh tanaman melainkan dalam keadaan bantut. Demikian lah kami  menerangkan tanda2 ( kemurahan dan kekuasaan ) Kami dengan berbagai cara bagi orang yang mahu bersyukur.
Was.

No comments:

Post a Comment