Thursday 1 June 2017

Pakaian dan perhiasan.. surah Al a'raaf.

Bismillahhirrahmanirrohim

1.Di tuntut berpakaian dan berhias masa beribadat  dan elak makan minum yang  melampau.

26." Wahai anak adam sesungguh nye Kami telah menurunkan kepada kamu bahan2 pakaian  untuk  menutup aurat kamu dengan pakaian perhiasan. Dan pakaian berupa taqwa itulah yang sebaik2 nye..."

27. .." Janganlah kamu diperdaya olih syaitan sebagaimana dia telah mengeluarkan ibu bapa kamu dari syurga,  sambil ia menyebabkan terlucutnye pakaian mereka berdua  untuk memperlihatkan aurat mereka,  sebelum nye tertutup.....sesungguh nye kamu tidak dapat melihat dia..... Kami jadikan syaitan tu teman rapat orang2 yang tidak beriman."

31. Wahai anak adam! pakai lah pakaian kamu yang indah berhias tiap2 kali kamu ke tempat ibadat atau mengerjakan solat. Dan  makan serta minum lah dan jangan pula kamu melampau2, sesungguhnye Allah tidak suka orang yang melampaui batas.

32. Katakanlah wahai Muhamamad  siapakah yang berani mengharamkan perhiasan Allah yang mengelauarkan untuk hamba2 Nye dan demikian juga benda2 yang baik lagi halal dari rezeki yang dikurniakan Nya, katakan lah semua itu ialah nekmat orang yang beriman dan orang tidak beriman dalam kehidupan dunia. Nikmat2 itu pula hanye tertentu bagi orang yang beriman pada hari kiamat.

2. Berbuat adil dan iklas jauhkan perbuatan keji  dipimpin syaitan.

28. Orang yg tidak beriman mereka melakukan perbuatan yang keji mereka berkata : "  kami dapati dato nenek kami mengerjakan nye dan Allah perintahkan kami mengerjakan nye. Katakan lah sesungguhnye Allah tidak menyuruh mengerjakan perbuatan2 keji..:

29. Katakanlah; Rabbi ku menyuruh,
berlaku adil pada segala perkara, menyuruh hadapkan muka dan hati kamu kepada Allah dengan betul tiap2 kali mengerjakan solat dan beribadat  lah dengan iklas amal ugama kamu kepada Nye semata2..."

30. Sebahagian dari umat diberi hidayah dan sebahagian lagi ditimpa kesesatan kerana mereka telah menjadikan syaitan2 itu pemimpin yang ditaati selain Allah.

3. Haram perbuatan keji.

33. Sesungguh nye Tuhan ku mengharamkan ,

- perbuatan  keji yang nyata atau yang tersembunyi ,

- dan perbuatan dosa dan perbuatan menceroboh dengan tidak ade alasan yang benar,

-  dan diharamkan kamu mempersekutukan sesuatu dengan Allah ..

.- dan diharamkan Nye,  kamu memperkatakan terhadap Allah sesuatu yang kamu tidak mengetahuinya..

Wassalam.

No comments:

Post a Comment