Saturday 23 March 2019

Allah Pencipta Pemimpin Silih Berganti.Faatir 4.


Bismillahhirrohmanirrohim.

Catatan ini  sekadar untuk memahami wahyu llahi sahaja.

1.36. Orang2 kafir bagi mereka neraka jahanam, mereka tidak mati tetapi diazab neraka yang berat. Balasan bagi orang yang kufur.

2.37. Mereka menjerit2 dalam jahannam dan merayu  untuk  mengerjakan amal soleh. Mereka  ditempelak  Allah telah panjangkan usia diberi masa yang cukup untuk berfikir dan beringat dan mereka telah pun didatangi Rasul untuk memberi amaran. Rasai lah azab orang yang zalim mereka tidak akan ditolong.

3.38. Allah mengetahui segala rasia di bumi dan langit dan didalam hati.

4.39.  Dia lah menjadikan kamu orang yang berkuasa dimuka bumi sileh berganti. Siapa yang kufur ingkar akan menimpa diri sendiri. Orang2 kafir kufur engkar hanyelah mendapat kemurkaan dan kehinaan disisi Allah sahaja.

5.40.  Kate kan lah Muhammad pd mereka;
*.Ape yang kamu sembah itu tidak mempunyai kekuasaan dan kelayakan.
*Tidak juga berkongsi dalam penciptaan dan mengurus langit.
*. Tidak juga Menurunkan kitab.
Tidak suatu pun, tetapi mereka terpedaya dengan kate2 orang lain menjanjikan yang falsu.

6 41.Allah menahan dan memelihara langit dan bumi dari berganjak. Kalau pun ditakdirkan berganjak tidak siapa dapat menahannye,  ia kuasa Allah. Allah maha penyabar lagi pengampun.

7.42. Mereka bersumpah atas name Allah akan beriman jika didatangi Rasul tetapi bila datang Rasul memberi ingatan dan amaran mereka bertambah liar dari kebenaran bukannye bertambah betul jalan agama nye.

8.43. Mereka bersikap sombong dan merancang rancagan jahat.  mereka sedang menunggu ditimpa kebinasaan seperti orang terdahulu. Kerana sunatullah (undang2 Allah) tidak akan berubah.

9.44. Mereka telah megembara di muka bumi dan meyaksikan  kesudahan orang kafir dahulu yang lebih gagah dari mereka tetapi tidak dapat melemahkan dan menghalangi kuasa Allah . Allah maha mengetahui lagi Maha Kuasa.

10.45. Sekiranye Allah mengira kesalahan manusia dan terus menyeksa mereka kerana amalan jahat yang mereka kerjakan tentu tidak ada tinggal mahluk dibumi yang bergerak. Tetapi Allah memberi tempuh sehingga suatu masa tertentu untuk menerima balasan dengan adil Allah sentiasa melihat keadaan hamba2 nye.

Was.

Nota pendik.

1.  Orang2 kafir keneraka jahannam menerima azab seksaan yang  berat kerana kufur dan zalim.
2. Allah memileh pemimpin silih berganti.
3. Orang kafir yang kufur hanya mendapat kemurkaan Allah.
4. Mereka bersumpah mahukan nabi tetapi bila nabi di turunkan mereka menentang nye.
5. Mereka sombong dan merencana jahat
namun Allah tidak mengubah sunatullah (undang2 Allah)
6. Kalau mengira salah serta merta  tiada lah penduduk yang bergerak dibumi. Allah memberi tempoh untuk memberi balasan yang adil.

Was.

No comments:

Post a Comment