Friday 15 March 2019

Bala kerana Dosa. Kejahatan Baik Dimaaf. Bermesyuarat. Assyura 3.

Bismillahhirrohmanirrohim.

Catatan ini hanye untuk memahami wahyu Allah sahaja.

71.24.  Orang2 kafir  tidak mengakui kerosulan Nabi Muhammad tetapi Allah menberi kuasa kepada nye untuk menyampaikan perintah Nye. Allah sememang nye menghapuskan pekara2 yang salah melalui wahi dan keputusan nye. Allah mengetahui segala isi hati didalam dada.

2.25. Allah penerima taubat  dan memaafkan kejahatan yang mereka lakukan. Dia mengetahuai semua, ape yang kamu kerjakan.

3.26. Allah menerima doa dari orang2 beriman dan beramal solih. Dia menambah kurnia Nye selain dari yang di pohon.

4. 27. Kalau Allah memewahkan rezeki hamba2 nye nescaya mereka melampaui batas dibumi.  Allah menurun kan rezeki mengikut kadar yang di kehendaki Nye.

5.28. Dialah yang menurunkan hujan dan menyebarkan dimerata2.

6.29.  Dia pencipta langit dan bumi  dan membiakan mahluk2 yang melata. Dea berkuasa menghimpunkan mereka bila dikehendaki Nya.

7.30. Sesuatu bala dan bencana yang menimpa kamu adalah disebabkan    perbuatan2 salah dan berdosa yang dilakukan kamu. Allah Maha Mengampun sebahagian besar dosa2 manusia.

8.31. Semua tidak dapat melemahkan kekuasaan Allah walaupun kemana jua kamu lari  dibumi atau kelangit . Hanye Allah sahaja sebagai pelindung dan pemberi pertolongan.

9. 32. Antara kuasa Allah adealah kapal2 besar  belayar laju menempuh lautan.

10.33. Dia juga bolih menghentikan tiupan agin maka terapong2 kapal dimuka lautan. Supaya  mukmin sentiasa bersikap sabar lagi bersyukur.

11.34. Atau dibinasakan kapal2 itu disebabkan dosa yang mereka lakukan, ade yang dimatikan,  ade yang di hidupkan supaya  dimaaf kan dosa2 mereka.

12.35. Dilakukan begini  supaya orang yang membantah ayat2 keterangan Allah tidak dapat melepaskan diri dari kekuasaan Nye.

13.36. Olih itu ape jua yang diberi kan adalah nikmat kesenagan hidup didunia ini sahaja. Disisi Allah  pahala lebih baik dan kekal  bagi orang2 beriman dan berserah diri bulat kepada Allah.

14.37.  Juga lebih baik  menjauhi dosa2 besar dan perbuatan keji. Dan memaafkan ape2 perbuatan ta patut pada kita.

15.38. Dan lebih baik  menyahut perintah Tuhan Nye  serta mendirikan solat dan mejalankan urusan mereka secara bermusyuarat sesame mereka dan menderma dari ape yang Allah berikan.

16.39. Lebih baik mereka yang dizalimi bertindak hanye membela diri sepadan dan tidak melampaui batas.

17.40. Jika hendak membalas  kejahatan adelah yang bersamaan dengan yang dilakukan nye, namun sesiapa yang memaafkan nye maka pahala nye dijamin olih Allah. Allah tidak suka orang2 yang berlaku zalim.

18.41. Orang2 yang membela diri setelah dizalimi tidak ade jalan menyalahi mereka.

19. 42. Kesalahan hanye kepada mereka yang menzalimi sesame manusia yang bermaharajalela tanpa alasan yang benar. Mereka itulah yang menerima azab yang ta terperi sakit nye.

20.43. Orang yang sabar dan memaafkan sesungguhnye pekara itu dikehendaki diambil berat.

Was.

Nota renkas:

1. Orang2 kafir tidak menerima kerasulan Nabi Muhammad, tetapi Allah memberi kuasa pada nye  untuk menghapuskan segala yang salah melalui wahinye.

2. Alah penerima taubat orang2 yang jahat.
3. Allah menerima doa orang beriman dan soleh.
4. Allah menurunkan rezeki megikut kadar tertentu.
5. Dia menurunkan ujan.
6. Dia membiakan mahlok dan menghimpun mereka.
7. Bala bencana berlaku kerana dosa manusia.

8. Kuasa Allah, kapal boleh belayar. Dan boleh menghenti tiupan angin  ta bergerak dan boleh pula dibinasakan kerana dosa mengengkari ayat Allah, yang masih hidup untuk mendapat pengampunan dose2 mereka.

9. Jauhi dose2 besar dan perbuatan keji dan maafkan kesalahan orang.

10.  Lebih baik solat dan bemesyuarat atas urusan mereka dan menderma.

11. Balas lah setimpal kezaliman orang kepada kita atau maafkan saja. Allah akan memberi pahala yang dijamin.

12. Yang menjadi salah ialah menzaimi sesama manusia  secara bermaharajalela. Mereka akan menerima azab yang sakit.

13. Orang yang sabar dan pemaaf adalah dikehendaki..

Was.

No comments:

Post a Comment