Sunday 6 October 2019

Jihat Kejalan Allah. Muhammad saw. 2.

Bismillahhirrohmanirrohim

Terjemahan rengkas ini hanya untuk memahami wahyu Allah sahaja .Rujukilah Quran yang Asal.

16. Ada orang2 munafik yang mendengar dalam majlis nabi setelah keluar mereka mengejek2 dan bicara mengikut nafsu.

17. Sebalik nye mereka yang  diberi petunjuk dan hidayah mereka akan bertabah taqwa.

18. Kiranye Gulungan ingkar, tidak mahu menerima peringatan tidak ada lagi yang mereka tunggu melainkan datangnya kiamat.

19. Maka tetapkanlah pengetahuan dan keyakinan akan sesungguhnye ' tiada Tuhan yang lain disembah melainkan Allah dan minta ampun lah salah silap yang dilakukan olih mu dan dosa2 orang beriman ' .Allah mengetahui gerakgeri
didunia dan ketepan mu diahirat.

20. Orang2 beriman meminta diturunkan satu surah untuk berjuang /jihat. Tetapi apabila surah jihat diturunkan  dengan hukum2 nye untuk memerangi penceroboh musuh,Maka orang2 kufur terbeliak mate kerana takut menghadapi mati. Maka binasa menghampiri mereka.

21. Mereka selalu berkata pendirian kami patuh kepada Allah tetapi bila jihat diwajibkan mereka tidak menyukai nye.

22. Kalau kamu tidak nematuhi perintah .
Jika memegang kuasa, kamu akan mekakukan kerosakan di muka bumi dan memutuskan siratulrahim dengan kaum kerabat.

23. Mereka dilaknat Allah ditulikan pendengaran  dan dibutakan  penglihatan nye.

24. Mereka tidak berusaha memahami alQuran. Hati mereka tertutup.

25.  Orang2 yang telah berbalik kepada keingkaran setelah mendapat petunjuk . Syaitan lah yang memperdayakan mereka dengan memanjangkan angan2.

26. Berlaku nye demikian, mereka bercakap kepada orang yang  menentang muhammad, pengikut2 mereka.

27. Kejahatan mereka tidak dapat menolak azab Allah. Bila malaikat megambil nyawa mereka sambil memukul muka dan ponggung mereka

28. Kematian yang begini kerana mereka menurut pekara dilarang Allah, dan membenci  yang diredho Nye. Allah gugurkan amalan baik yang mereka kerjakan.

29. Allah akan mendedahkan perasaan hasad dengki dendam mereka kepada Nabi Muhammad.

30. Allah mengenalkan tanda2 sifat mereka. Iaitu dari gaya dan tutur katenya dan Allah Maha Mengetahui segala ape yang kamu lakukan.

31. Allah tetap menguji kita yang mengaku beriman, sehingga ternyata pengetahuan Allah ada orang berjuang,  dan orang yang sabar menjalankan perintah kami sehingga mendapat pengesahan berita nye.

32. Orang2 kapir yang menghalang dan memusuhi Rasul Allah. Mereka tidak mendatangkan madharat malah Allah akan menghampakan perbuatan dan amal mereka.

33.orang beriman taat lah kamu kepada Allah dan rosul agar tidak batal amalan.

34. Orang2 kafir yang menghalang kejalan Allah mati mereka tidak diampunkan.

35. Orang2 kafir yang menceroboh itu jangan diajak berdamai, kamu jangan lemah kamu bertaraf tingggi. Allah bersama2 kamu dan tidak mengurangkan pahala.

36. Kehidupan dunia ini tanpa iman dan taqwa ibarat mainan dan hiburan sahaja. Yang beriman dan taqwa mendapat pahala yang di amal.

37. Tabiat manusia jika Allah meminta harta benda dan mendesak kamu memberikan sumbangan  niscaya kamu bahil kedekut dan melahir kan kemarahan dan kebencian.

38. Apabila mereka diseru berderma  kejalan Allah, mereka bahil sesungguhnye mereka bahil itu pada diri sendiri. Allah kaya kamu miskin kalau kamu berpaling imam taqwa dan menderma, bahil Allah gantikan kamu dengan kaum yang lain yang tidak serupa kamu lg.

Nota rengkas.

1. Orang2 munafik tidak mengikut perintah Allah dan Rasul malah mereka mengejek lagi.

2. Surah jihat diturun kan  tetapi  mereka menentang nye.

3. Orang yang berkuasa tidak mengikut petunjuk Allah akan melakukan kerosakan dimuka bumi, zalim dan memutuskan siratulrahim.

4. Orang2 yang berbalik kepada engkar setelah dapat petunjuk, mereka mendapat seksa berat bila nyawa nye diambiil muka dan punggung nye tampar malaikat.

5. Orang beriman Jangan berdamai dengan penceroboh.

6.orang beriman bertaat lah kepada Allah dan rasul agar amalan baik tidak dibatalkan.

7. Tabiat nanusia kedekut. Berderma lah kejalan Allah

No comments:

Post a Comment