Monday 14 March 2016

Doa Dan Hikmah Dari Surah Al Ambia.


* Rosul Di Pilih.

1.7.8.9.15. Allah mengutuskan rosul dari kalangan lelaki dan mereka diberi wahi. Mereka itu bertubuh badan  dan makan minum, bukan malaikat dan mereka juga wafat. Mereka ini Allah selamatkan sebaliknye Allah binasakan orang2 yang melampaui batas sehingga mereka hancur lebur dan senyap sepi.

*Penciptaan Langit dan Bumi Hikmah.

2.16. Dan ingatkah tidaklah kami mencipta langit dan bumi serta segala yang ada antara  nye secara main2.

*Allah Mengarah Kepada Yang Benar.

3.18. Bahkan Kami sentiasa mengarah yang benar menentang yang salah. Lalu ia menghancurkan nye maka dengan serta merta hilang lenyaplah dia. Dan kecelakaan akan menimpa kamu disebabkan apa yang kamu sifatkan (terhadap Kami)

* Allah Yang Esa.

4.22. Kalau ade dilangit dan dibumi tuhan2 yang lain dari Allah nescaya rosaklah pentadbiran kedua2nye. Maka bertauhidlah kamu kepada Allah dengan menegaskan: MAHA SUCHI ALLAH TUHAN YANG MEMPUNYAI ARASY DARI APA YANG MEREKA SIFATKAN.

*Allah Tidak Boleh Disoal.

5.23.Ia(Allah) tidak boleh ditanye tentang apa yang Ia lakukan, sedang mereka lah yang akan ditanye kelak.

*Asal Bumi Bercantum Langit.

6.30. Dan tidakkah orang2 kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnye langit dan bumi itu asalnye mulanye bercantum, lalu Kami pisahkan antara keduanye dan Kami jadikan dari air tiap2 benda yang hidup maka mengapa mereka tidak mahu beriman?.

*Gunung Menetap Bumi.

7.31.dan kami telah menjadikan gunung ganang yang menetap supaya bumi tidak mengegar mereka dan kami jadikan pada nye celah2 sebagai jalan lalu lalang supaya mereka dapat sampai kepada mencapai keperluan rohani dan jasmani.

* Edaran Matahari dan Bulan

8.33. Dan Dialah yang menjadikan siang dan malam serta matahari dan bulan; tiap2 satu nye beredar terapong2  di tempat edaran masing (di angkasa lepas)

* Mati dan Ujian.

9.35. Tiap2 diri akan merasai mati dan kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan di kembalikan.

*Doa Penyejuk Api.

10.69. Kami berfirman " Hai api jadilah engkau sejuk serta selamat sejahtera kepada Ibrahim."

*Doa Penyembuh Sakit.

11.83.84. Dan (sebutkan peristiwa) Nabi Ayub ketika dia berdoa merayu kepada Tuhan nye  dengan berkata;  "Sesungguhnye aku ditimpa penyakit sedang Engkau sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani."

Maka kami perkenankan doa nye lalu kami hapuskan  penyakit yang menimpanye.

*Doa Nabi Yunus.

12.87. 88. Dan (sebutkan lah peristiwa) Dzu n -Nun (meninggalkan kaum nye) dalam keadaan marah, yang menyebabkan ia menyangka Kami tidak akan mengenakan kesusahan atau cubaan;(setelah berlaku kepadanye apa yang berlaku) maka ia pun menyeru dalam keadaan gelap gelita dengan berkata; "SESUNGGUHNYE TIADA TUHAN (YANG DAPAT MENOLONG) MELAINKAN ENGKAU (YA ALLAH) MAHA SUCHI ENGKAU.(DARIPADA MELAKUKAN INAYA ,TOLONGLAH DAKU) SESUNGGUHNYE AKU ADELAH DARI ORANG2 YANG MENGINAYA DIRI SENDIRI."
Maka Kami kabulkan doanye dan Kami selamatkan dea  dari kesusahan yang menyelubungi nya.

*Doa Dapat Anak.

13.89.90. Dan (sebutkan peristiwa) Nabi Zakaria  ketika ia merayu kepada Tuhan nye dengan berkata: " Wahai Tuhan ku Jangan lah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggal zuriat) dan Engkaulah jua sebaik2 yang mewarisi."
Maka kami perkenankan doa nye.

*Penciptaan Nabi Isa.

14.91. Dan (sebutkan peristiwa) perempuan yang menjaga kehormatan dan kesuciannye; lalu Kami tiupkan padanye dari Ruh ciptaan Kami jadilah dia dan anaknye sebagai satu tanda (yang menunjukan kekuasaan Kami) bagi umat manusia.

* Kitab Al Quran keterangan lengkap.

15.105.106.107 Sesungguhnye kitab2 yang diturunkan telah pun  ada tulisan nye di Lauh Mahfuz "Bahawasa nye bumi itu akan diwarisi olih hamba2 Ku yang salih"

dan al Quran itu mengandungi keterangan2 yang cukup bagi orang2 yang bercita2 mengerjakan ibadat kepada Allah dengan berilmu.

dan  tiadalah Kami mengutuskan engkau wahai Muhammad melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam .

Was.

No comments:

Post a Comment