Sunday 17 March 2013

Ipoh oh ipoh, bandar oh bandar

Umum nya tanah boleh di ketogerikan kepada tanah bandar dan tanah  kampong. Yang tinggal dikampong orang2 melayu. Tanah kampong nilai nya  rendah. Harga nya mengikut ekar. Me mengikut jarak pembagunan lagi jauh lagi murah ada yang rm 4000 se sj.
        Tanah  di bandar pula adalah tanah pekan. Tanah  pembagunan, skim perumahan, industri maupun perniagaan. Tanah bandar dikatakan tanah kelas satu.kerana stratiji dan nilaian nya  tinggi. Harganya ikut ukuran kaki persegi atau meter persegi. Biasanya tanah di bandar ada lah mahal. Kebanyakan orang yang tinggal di bandar2 adalah kaum cina, sedikit melayu dan india.
      Di Bandar Ipoh dari segi kediaman orang melayu sadikit bernasib baik kerana lebih kurang 12% muka buminya di diami olih orang2 melayu. Gugusan Manjoi merupakan tempat kediaman melayu terbesar. Bekas tanah lombong itu dahulu nya penempatan stinggan kemudian di sahkan. Selain nya  Rpt Cemor, Sri Kinta, Sri Murni, Tok Cendang  ,Rpt Bt 4, Bt 8 Rpt, Tg Rambutan dll. Rpt2 ini  berselerak  dengan sais tersendiri. Penempatan selainnya di bagunkan secara komesial di majukan olih orang bukan melayu dan dibeli olih orang  ber wang kerana harga nya mahal, biasanya orang2 bukan melayu.
        Sektor peniagaan perkilangan dan industri bukan tempat orang melayu di bandar2. Mereka tidak mampu memiliki nya. Tapi dimiliki olih orang asing bukan bumi. Mereka mengusai tanah kelas satu ini. Tanah nilai tinggi,  orang melayu ta akan mampu beli.  Orang melayu ta ada duit banyak untuk ini.Sebagai contuh di Bandaraya Ipoh keseluruhan tempat komesial nya tidak di miliki olih orang melayu sangat sedikit dibawah 1%. Kalau ada pun kedai kecil tesorok,  gerai makan dan kedai kedai daif tepi jalan. Tiada pusat peniagaan melayu yang boleh di banggakan.Tiada komplek yang tersergam untuk bumi. Tiada kedai comesial atau bandar melayu walaupun ada Cines Taun, dan Little India. Kedai dua tingkat harga nya berapa ?. kalau tiga tingkat harga berapa? .Sekarang 2 tingkat lebih rm 800,000, 3 tingkat lebih  rm 1juta. Kita ta boleh beli, ta ada banyak duit. Sektor peniagaan orang melayu tidak cukup perhatian dan terabai. Untuk menujudkan gulungan usahawan dan peniaga kurang, ada, dan kurang berjaya, tidak ada konglimongrat bumi yang boleh menjadi TAGAN untuk di harap  membagunkan anak bangsa.Straji kita lemah dan ta fokus beria ia.
     Bandar dan Bandaraya Ipoh  telah berkembang luas. Kawasan bandar telah melebar dari Ipoh bercantum Sg Siput, Ke Seri Iskandar. Ke Tanjung Rambutan.kalau semua dah bercantum macamana?. ini tempoh 50 tahun. Kalau 100 tahun mereka punya. Tanah nilai tinggi bukan milik kita tapi milik orang lain.
     Pendapat ini paling saya hormati "Siapa yang dapat menguasai bandar dia sebenarnya penguasa negeri" Ada banyak sebab. 1.Harga tanah bandar tinggi.2. Bandar Pusat ekonomi.3. Penduduk bandar paling padat ada banyak kuasa beli.4. Dari segi sosial boleh meujudkan  dua class taukeh dan kuli. Orang melayu bolih jadi apa?.tuan kedai tuan kilang boleh jadi apa?.siapa?. Mereka lah  pemimpin sebenar. Sebab mereka ada kuli, ada pekerja yang taat kalau ta patuh boleh jalan. Orang miskin, pekerja, terima aje perintah tuan untuk makan.
       Orang  merancang bangsa  100 tahun.kita merancang  lima tahun. Orang merancang untuk milik semua, kita merancang milik sementara. Kita berebut satu presiden( politek) mereka mencipta bayak presiden(ekonomi) kita berpecah kaum mereka besatu dalam ekonomi. Masih ada masa untuk kita menanam benih pengusaha untuk kita.kalau nak cepat pilih pokok yang subur  cepat tumbuh taruh baja dan jaga. Tanam 7 pokok jadikanlah mereka konglimongrat perak. yang terpilih bukan saja saja pilih. Pemimpin kena buat.mesti berani dan sanggup menjadi lapik lempag.

No comments:

Post a Comment