Tuesday 22 July 2014

Kenangan Ku Semasa Pegawai Daerah HP 5.

Progrem Lawatan YAB PM,TPM, MB.ke Daerah.

Sebagai Pegawai Daerah terdapat lebih kurang 100 Jawatan Kuasa yang dianggotai dan lebih 30 Jawatankuasa menjadi Pengurusi. Umum nya berkaitan pembagunan tanah.Pembagunan  pasarana. Keselamatan dan progrem2 semasa didalam daerah.

Sepanjang  bertugas di daerah  sepekara yang menjadi kenang2an saya adalah  mengelola progrem lawatan pemimpin2 ulung negara. Mereka yang  maksudkan   lawatan Yab PM. Yab TPM dan Yab. MB

Saya sempat menyambut dan mempersiapkan  lawatan dan kunjungan mereka dengan teratur dan (crowd) hadirin dengan jumlah yang tinggi.Setiap lawatan  pemimpin ; yang terpenting untuk diambil perhatian adalah 1.persiapan tempat.         2. Jemputan (crowd).   3. Jamuan. 4. Atucara.         5. Keselamatan.

Yab Pm. Dt Sri Najib Tun Razak pernah berkunjung  di tiga kawasan di Hilir perak. Lawatan itu meliputi tiga tempat, dalam sehari          di Parlimen Bagan Datuk.  Mewakili tiga kaum ia itu di Pekan Bagan Datuk untuk kaum melayu. Di Bagan Sg Tiang, untuk Kaum Cina Dan di Simpang Empat, Hutan Melintang untuk kaum India. Walaupun progrem ini sangat padat dan ketat ia nye mengembirakan kerana berjalan lancar dengan crowd yang melimpah. Saya masih ingat akan kata2 penduduk cina nelayan di Bagan Tiang " Pm datang kami semua mahu ambil cuti lo." maksudnye mereka ta turun laut menangkap ikan pada hari itu. Di kawasan Hutan Melintang  juga bagitu,  asalnye dijangka kurang sambutan kerana kawasan ini dibawah pembangkang tetapi respone  penduduk tidak dijangka kerana mereka berpendapat "Yab Pm no satu datang melawat tempat kita mesti hurmat". Pada masa itu mereka sangat teruja dengan Yab Pm.  dan  popular di kalangan penduduk kampung.

Satu lagi lawatan terpenting yang saya masih inagat  ialah lawatan  Yab Tpm Tan Sri Mahyudin Yasin, di Kg Bahagia Telok Intan. Kunjungan ini menghendaki satu crowd yang besar.yang dianggarkan 20 ribu orang. Dengan pelbagai cara dan komitmen bahawa jumlah yang di tetapkan telah dicapai melebihi yang dijangka.

Berpuluh progrem lawatan telah dibuat sepanjang 4 tahun itu ke Daerah Hilir PERAK selaras dengan saranan Yab Mb yang  mendasarkan progrem turun padang nye kesetiap daerah menjadi rutin bulanan.

Progrem2 lawatan pemimpin begini sangat menguntungkan kerana setiap kali pemimpin negara turun kadaerah banyak masaalah dapat diatasi dan banyak pula peruntukan diluluskan untuk menjana pembagunan Daerah. "Raayat faham itu."

                       
                    ...Catatan renkas kenangan sj.



No comments:

Post a Comment