Thursday 29 March 2018

AlBaqorah 7. Agama Tauhid Nabi Ibrohim.

Bismillahhirrohmanirrohim.

118. Mereka yang tidak berilmu meminta agar Allah berkata2 dengan mereka  mengenai kebenaran Nabi Muhammad atau mukjizatnye .  Mereka ini same sahaja,  sedang ayat penerangan telah pun diturunkan.tetapi mereka degil dan kufur.

119. Sungguh Allah telah mengutuskan Nabi Muhammad membawa khabar gembira (alQuran) kepada orang2 yang beriman dan pembawa amaran kepada yang engkar. Setelah engkau sampaikan engkau tidak lagi bertanggung jawab bagi ahli neraka.

120. Orang2 Yahudi dan Nasrani benci pada Nabi Muhammad  sehingga menurut ikut agama mereka yang salah itu. Pada hal petunjuk Islam itu adalah yang benar.

121. Orang yang menerima kitab dan membaca nye dengan benar2 bacaan dan tidak mengubah, meminda nye, mereka itu lah orang yang beriman kepadanye.

122. Bani Israil diingat supaya mengenangkan nikmat2 yang diterima mereka dan bangsa yang dilebihkan pada masa tu.

123. Pelihara lah huru hara  hari kiamat ... orang yang bersalah mereka tidak akan ditolong.

124. Nabi  Ibrahim dilantik menjadi imam ikutan bagi umat manusia. Dan dikabulkan juga permintaan nye supaya keturuan menjadi imam ikutan juga

125. Allah jadikan Baitullah  sebagai tempat tumpuan manusia,  untuk ibadat haji dan tempat aman, diperintahNye Nabi Ibrahim dan Ismail membersihkan Kaabah dan Masjidil Haram dari pekara terlarang, Untuk orang2 tawaf dan beriktikaf dan orang yang rukuk dan sujud.

126. Nabi Ibrahim berdoa agar dikurniakan Negeri Mekah, negeri yang aman dan banyak rezeki buahan pada penduduk nye. Allah kabulkan doa nye tetapi bagi yang engkar diberi juga kesenangan tetapi diahirat mereka diazab neraka juga.

127. Nabi Ibrahim dan Ismail meninggikan Kaabah sambil berdoa  agar Allah terima amalan mereka..

128. Mereka berdua berdoa agar mereka dan keturuan mereka menjadi orang Islam
yang  berserah diri dan tunjukan cara2 beribadat dan memohon Allah menerima taubat mereka.

129 dan memohon agar diutuskan seorang Rosul dikalangan mereka sendiri, yang membaca isi kitab alQuran agar mereka bersih dari syirik.

130. Tiada yang membenci agama Ibrahim melainkan orang boduhkan diri sendiri, kerana Nabi Ibrahim sudah dipilih Allah menjadi Nabi didunia ini.

131.  Allah mengarahkan Nabi Ibrahim berserah diri kepada Nya. Dea pun berserah diri taat tunduk kepda Allah yang Memelihara dan Mentadbir Alam.

132. Nabi Ibrahim, Nabi Yaakob telah berwasiat kepada  anak2 nye supaya Ugama Islam menjadi ikutan dan jangan mati melainkan dalam keadaan  Islam.

133. Nabi Yaakub ketika hampir mati berwasiat kepada anak2 nye yang mereka berjanji  akan menyembah Tuhan datuk nenek dan nabi2 terdahulu yaitu Tuhan Yang Maha Esa dan kepada Nye sahaja lah untuk berserah diri.

134. Mereka itu umat sejarah. Bagi mereka balasan ape yang mereka uasahakan, dan bagi kamu apa yang kamu usahakan. Dan kamu tidak ditanya tentang ape yang mereka buat.

135.orang Yahudi dan Nasrani mengajak memelok agama mereka agar mendapat petunjuk. Orang Islam tidak akan mengikuti nye tetapi mengikuti Agama Nabi Ibrahim yang tetap diatas dasar Tauhid. Dan bukan musyrik.

136. Wahai orang2 yang beriman katakan kami beriman kepada Allah dan yang diturukan AlQuran dan apa2 yang diturunkan kepada nabi2 terdahulu Taurat dan Injil dan kami tidak membezakan seorang pon dikalangan nabi2 seperti orang Yahudi dan Nasrani..

137. Sekiranye mereka beriman kepada Kitab Allah dan Rosol nye mereka akan mendapat petunjuk dan jika berpaling merekan akan tinggal dalam perbalahan dan permusuhan .

138. Katakan  Agama Islam adalah celupan Allah (mencorakan seluruh kehidupan) pada Nye lah kami beribadat.

139. Orng Yahudi membantah terhadap Nabi Muhammad. Dia adalah pilehan Allah . Dea yang mengurnianye. Allah itu Tuhan bagi semua mahlok. Kenapa membantah Allah. Kami mengerjakan amal ikhlas kepada nye.

140. Orang2 Yahudi dan Nasrani  mengata Nabi Ibrahim dan keturunan nye orang2 beragama Yahudi dan Nasrani  katakan Allah lebih tahu dari mereka .

141. Mereka itu umat yang telah bersejarah. Bagi mereka balasan yang mereka usahakan dan bagi kamu pula balasan apa yang kamu usahakan. Dan jamu tidak ditanya tentang ape yang mereka lakukan.

Was.

Hanya untuk memahami ayat2 Allah.

Nota pendik.

1. Allah mengutuskan Nabi muhammad untuk membawa al Quran sebagai khabar gembira kepada orang2 beriman dan amaran kepada yang engkar.

2.orang Yahudi benci kepada Nabi Muhammad sedangkan dea pilehan Allah.

3. Ahli kitab membaca tidak mengubah ayat Allah mereka orang2 yang beriman.

4. Nabi Ibrohim menjadi imam ikutan.

5. Allah jadikan Baitullah sebagai tempat tumpuan manusia untuk ibadat Haji.

6. Nabi Ibrohim berdoa agar mekah menjadi tempat yang aman dan banyak rezeki.

7. Orang beriman percaya pada quran dan kitab2 yang diturunkan terdahulu.

8. Agama Islam celupan Allah. Mencorakan segala kehidupan.

9. Sesiapa yang meninggalkan kitab Allah tinggal lah mereka dalam perbalahan dan permusuhan sesiapa yang beriman dengan nye mendapat petunjuk.

No comments:

Post a Comment