Wednesday 10 July 2013

Surah An Nur hukum-hukum Allah. .. Part 1

Intisari surah ini adalah mengenai hukum2 yang berkaitan penzinaan, tuduhan zina  dan lain2 peraturan juga ziarah, rengkasnya berikut.

1. Perempuan dan lelaki berzina hendaklah disebat 100 kali tanpa belas kasihan dan disaksikan olih orang2 beriman.

2. Menuduh isteri berzina tanpa saksi hendaklah bersumpah dengan nama Allah 4 kali yang ke5 latnat Allah pada diri nya jika berdusta. Isteri pula bersumpah dengan nama Allah 4 kali dan ke5 latnat Allah pada diri nya jika suami nya benar.

3.Berita2 dusta yang dibawa janganlah disangka buruk bahkan baik bagi kamu. Pembawa cerita dusta akan dihukum seksa yang besar didunia dan ahirat. Orang2 beriman sepatutnya menaruh baik sangka dan berkata "ini tuduhan dusta yang nyata". Penuduh hendaklah membawa 4 orang saksi tanpa 4 saksi pada Allah adalah dusta

4. Jangan bersumpah tidak memberi bantuan kepada kaum kerabat, orang2 miskin dan orang2 berhijrah kejalan Allah. Lupakanlah kesalahan mereka.

5. Jangan menuduh perempuan mukmin berzina, mereka berdosa besar dilaknat di dunia dan ahirat. Lazimnya lelaki jahat untuk perempuan jahat.

6. Jangan masuk rumah orang tanpa izin.  Beri salam terlebih dahulu jika dikatakan " baliklah,"  maka baliklah.

7. Orang lelaki dan perempuan yang beriman hendaklah menyekat pandangan masing (pada yang haram ) dan mereka hendaklah  memelihara kehurmatan mereka.

8. Perempuan beriman janganlah memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir nya. Dan tutup belahan baju dengan tudung kepala kecuali pada suami, bapa anak, anak tiri, saudara,  anak saudara dan perempuan islam, orang gaji yang dah tua, kanak2 dan jangan menghentak kaki menunjukan perhiasan.

9. Allah membenarkan perkahwinan orang2 bujang dan orang2 solih dikalangan hamba sahaya kamu yang lelaki maupun perempuan.

10. Orang2 yang tidak mampu berkahwin hendaklah menjaga kehurmatan nya sehingga Allah memberi kekayaan dan karunia.

11. Ibadat diperintah olih Allah di rumah2 ibadat (dimasjid ) dikerjakan untuk mensuci j memuji Allah pada waktu pagi dan petang. Tidak dilalaikan olih perniagaan  untuk:                          i. Menyebut dan mengigati  Allah   
ii. Mendirikan sembahyang                                     iii. Memberikan zakat.                                               iv. Takutkan hari kiamat.

¤bersambung di part 2

No comments:

Post a Comment