Monday 29 July 2013

Tip tip kehidupan. .Part 2


1. Jangan kongsi perniagaan.

Orang2 melayu dinasihat jangan membuat perkongsian perniagaan samada dengan anak beranak, adik beradik, dengan sahabat handai baik rapat ataupun jauh. Tidak juga dengan wanita atau girl friend yang paling disayangi. Selalunya perkongsian begini berahir dengan kekecohan, perbalahan dan perpisahan kerana apa ya.! . Kerana mereka tidak melihat masa depan yang lebih berjaya, tidak memegang janji, tiada kepercayaan antara satu sama lain, tiada kesetiaan,  tiada amanah, tiada berintegriti dan  pemikiran sosialnya melebihi perkiraan ekonomi.

Kecuali mereka boleh diikat dengan perjanjian secara undang yang boleh di pertikaikan di
mahkamah jika berlaku tidak puas hati..

2. Kahwin lebih bolih, mesti ada ini.

Jika anda ingin kahwin lebih dari satu, untuk mendapat calun2 nya anda mesti ada banyak kelebihan..seperti  etika ini.

1. Memiliki cinta, kasih dan sayang yang beragam lagi mendalam.
2. Ada lebih keberanian dan sedikit pengurbanan.
3. Bercakap lemah lembut dan bijak berjenaka.
4. Dilihat melindungi lagi adil.
5. Bersusah payahlah membantu pasangan sebagai wira ta  malu dan segan.
6. Kuasai perasaan dan hati budi, ikut ikutlah apa yang ia gemari.
7. Badan yang sasa, Libido yang terbangga.
8. Pandai berbahasa menawan bicara
8.  Pepatahnya," keras,piteh, tuli, dan uli ". Dan
"Wanita itu sanggup menderita kerana cinta", dan "witing tresno jalaran kulino,"bermaksud.  "cinta tumbuh kerana terbiasa selalu bersama."

3. Wanita menggoda,meniru tumbuh2an dan bunga2an.

  Wanita memikat peria mencontihi tumbuh2an khasnya bunga-bungaan. Ya anda lihat ini, bunga yang baunya harum akan di sukai orang.orang akan memetiknya, mengambilnya bakanya untuk ditanam dirumahnya. Pun begitu ya, parawanita sukanya mengambil haruman untuk dirinya dari berbagai wangian untuk menarik peria padanya. Ya ingat ya, haruman wangian jadi kesukaan wanita kerana tumbuhan2 menjadi contuh ikutan wanita.
       Bunga-bungaan menghasilkan warna yang cantik2 untuk memikat orang2 untuk mengambilnya untuk dimiliki.kerana itu para wanita selalu milih warna tercantik untuk dirinya, lihat saja para wanita memilih pakaian mereka dengan warna yang menawan seperti merah, jingga, hijau, biru, batik dan seumpama nya. Lihat sahaja wanita mewarnakan rambutnya, bibirnya, kukunya, mukanya dengan warna warna. Semuanya  warna dan mau di warna. Maknanya warna menggoda manusia untuk di tawan. Khasnya wanita mengguna warna, mau menawan peria.
      Tumbuhan juga memiliki batang, akar dan daun yang rimbun. Orang akan mengambil tumbuhan ini kerana guna dan kecantikannya batang berseni seperti labu, ada yang langsing lurus ada daun nya lebat berpayung dan berbagai gaya.dan ada yang megambilnya kerana ada khasiatnya. Kerana itu wanita pun juga ikut contuh ini mau badannya cantik langsing, rambutnya lebat lagi rapi dan memakan ubatubatan ramuan untuk setiasa kelihatan jelita dan menggoda.
        Jadinya wanita disaran ikuti contuh2 tumbuhan bagaimana memikat peria untuk jadi teman hidupnya.

Yang peria tau nya membaja agar pokok subur menghasikan bunga yang cantik pokok yang rimbon akar2 yang khasiat.

Ikut saja.

No comments:

Post a Comment