Saturday 27 July 2013

Tambahan 50 tuntutan 0rang2 melayu. part 1

51. Kawasan masjid hendaklah di iktiraf sebagai kawasan pembagunan bercampur.apa2 kelulusan kawasan masjid pada masa depan hendaklah tidak kurang 20 ekar.untuk pembagunan kedai2 bagi umat islam. Mana2 masjid yang telah ada Kawasan yang luas  hendaklah di bagunkan olih agensi2 berkaitan.
52. Sektor swasta samaada syarikat kerajaan ataupun syarikat melayu berjaya hendaklah  dibawah dasar membagunkan peniagaan bumiputra cho. Syt. Petronas. UDA.Tenaga Nasinal bhd TEN. Lembaga Air. Tabung Haji.Telecom  Dll. Mereka  bukan sahaja merancang untuk mendapat keuntungan yang bayak tetapi mereka perlu memainkan peranan sebagai ejen pembagunan bumiputra dalam sektor perniagaan orang2 melayu.
53.Mempelbagaikan sektor perniagaan bumi yang tidak terhad kepada peniagaan tradisi tetapi terlibat dalam semua sektor industri seperti pakaian, pembuatan dari bahan kulit, dari kaca dan perosesan dan perniagaan barang high technogy.dsb.
54.mempertingkatkan pengurusan anak2 syarikat dan perbadanan negeri supaya memainkan peranan membagunkan perniagaan bumiputra. mana2 anak syarikat yang ta berdaya maju perlu lah di batalkan.
55. Tanah2 rizab melayu tidak boleh dibatalkan dan jika bumiputra melayu ingin memajukan kedai perniagaan diatas tanah itu syarat ketogeri tanah ta perlu ditukar ketogeri memadai kenaan hasil mengikut ketogeri tanah.

No comments:

Post a Comment