Tuesday 19 February 2013

Kuasai teknologi dan mesin untuk maju

     Memang banyak faktor untuk maju dalam bidang ekonami khasnya menjadi seorang usahawan, koperat ataupun bisnesman yang berjaya.Orang orang melayu jauh ketinggalan dalam bidang ini,bagaimana dan  apa perlu kita buat?.
     Olih kerana bidang ini  adalah bidang ekonomi dan koperat, maka segala-galanya mesti lah dalam landasan  dan ruang lingkup, ekonomi.pemikiran nya, jiwa nya, ilmu dan pengetahuan nya juga mestilah bersaskan  bisnesnya.Persahabatan nya dengan  siapa? Rakan bincangan nya  siapa?. Rakan dilog nya, rakan sepermainannya siapa? . Apa budaya sehat koperat amalannya juga perlu ada.
       Kejayaan bukan sekelip mata.Makan masa. Terpulang kepada kecekapan pengurusan dan ketajaman akal dan kebijaksansan stratiji diguna.
Sekarang siapa yang menguasai lima pekara utama ini mereka akan berjaya membawa syarikatnya menguasai globle.1.Lesen dan duit 2.Mesen 3. Teknoloji 4.Media intenet, media letronik media cetak dsb  5. Manusia.
        1. Lesen adalah kebenaran sah lisan atau bertulis. Chontoh kalau kita dapat lesen membuat kapal maka kita boleh jadi usahawan kapal. Duit adalah kuasa menukar sesuatu untuk direalisasikan menjadi nyata.
         2. Kalau kita ada jentolak maka kita boleh membersih hutan atau merata tanah. Boleh menanam kelapa sawit seluas yang mahu atau membina  housing estate sebagai usahawan pemaju.
         3. Menguasai teknologi penting semua kerja susah menjadi senang. Boleh menguasai kualiti dan kuantiti..
         4. Penguasaan media penting untuk imformasi dan publisiti, yang buruk akan jadi elok, yang kecil menjadi besar yang masam akan jadi manis.dsb
         5. Siapa boleh menguasai manusia dan mendeseplinkan nya  dia boleh menguasai kemajuan dan kejayaan.
      Faktor yang lain tu penting ia akan sama menjadi utama.
       Muga Tuhan Mejayakan Kita

No comments:

Post a Comment