Friday 8 February 2013

Mimpi yang menjadi nyata 2.

Semasa saya di awal remaja saya selalu di datangi mimpi-mimpi berulang, adakalanya mimpi itu ulang berkali kali. Ada mimpi yang merujuk kepada tempat, atau peristiwa-peristiwa tetapi saya tidak mengerti apa-apa pada waktu dan usia itu. Mana-mana mimpi yang mencemaskan saya terkejut dari tidur dengan rasa takut tetapi apa-apa mimpi indah atau peristiwa-peistiwa, maka saya angapkan biasa dalam tidur sahaja.tetapi ada juga kehairanan kenapa mimpi itu berulang-ulang.
       Mimpi-mimpi yang masih saya ingat dan ingin  saya rakamkan disini untuk kenangan. Mimpi-mimpi ini tidak ditulis mengikut urutan dan dirakam juga tidak mengikut peristiwa sebenar. Ringkas mimpinya bagini.
        mimpi 1. Saya rasa roh saya terbang diudara arah ke timur berlegar-legar di atas hutan belantara yang luas. Saya singgah disatu bagunan tua tersergam untuk menjalankan tugasan. Diatas tangga tengah yang mengasingkan tingkat saya berselisih dengan seorang pegawai yang berkerja di tempat yang sama' badannya besar  berkulit gelap berkata sesuatu yang saya tidak ingat tetapi berkaitan dengan perkahwinan.
        mimpi 2. Roh saya belegarlegar di udara juga dalam belantara tetapi  seringkali bertemu dan bermesra dengan masyarakat orang asli.
        mimpi 3. Saya diarahkan olih ibu pejabat untuk bertugas di kawasan selatan, didataran tanah rendah dan berpaya dalam mimpi yang lain ada sesuatu sebab saya di arah balik sertamerta bertugas  ke ibu pejabat tetapi sebabnya tidak diketahui.
        mimpi 4. Saya bermimpi bertugas di satu bagunan 7 tingkat. Menaiki lif untuk ketingkat atas dan kadang kadang menaiki tangga juga.
        mimpi 5. Saya menaiki perahu menghilir sungai, kemudian saya rasa bergulin guling didalam sungai hingga ke kawasan laut yang luas. Kemudian saya ternampak satu dataran berbukit didiami alih orang-orang berkulit legam berjubah dan berserban putih. 
        mimpi 6. Saya rasakan roh saya berlegar legar diudara diatas bagunan indah bagai istana dan saya singgah disana atas undangan.
         mimpi 7. Di sebelah utara ujud satu kelumpuk manusia berjubah hijau mengamalkan ajaran agama.
         mimpi 8. Saya bermimpi menaiki pesawat arah kebarat menemui pelabuhan berbagai bangsa dan melihat kapal besar belabuh dan juga kerapkali terbang arah ketimur dan saya dapati orang-orang disana  bermata sepek.
        mimpi 9. Roh saya mengembara di dalam hutan belantara dan melalui gunung-ganang,perjalanan yang jauh itu menyebabkan saya terasa sangat leteh, sampai di satu pintu saya masuk kedalam. Saya seorang diri,tiada siapa dan ta berapa lama saya terdengar suara kasar tanpa lembaga, mengarah saya keluar kata nya "bila pintu ini tertutup kamu tidak  bolih lagi balik " dan katanya lagi " jangan keluar melalui pintu di sebelah kiri, tidak boleh dibuka lorong disana ada banyak binatang berbisa seperti jenkeng dan ular" tiba-tiba pintu utama yang saya masuk tadi hampir tertutup, dengan pantas saya sendal sebagian  badan dan menyusup keluar. Saya pun  terjaga dengan ketakutan yang sangat.

No comments:

Post a Comment