Tuesday 12 November 2013

SURAH AN NAHL (LEBAH) PART 3

29. Allah telah mengutuskan tiap2 umat seorang rasul menyeru untuk menyembah Allah dan menjauhi taaghut.Ada yang menerima hidayah dan ada yang sesat. Lihatlah kesudahan nya bagi umat2 yang mendusta rasul nya.
30. Allah tidak memberi hidayah petunjuk kapada orang2 yang berhak di sesatkan nya.
31. Mereka bersumpah dengan nama Allah bahawa mereka tidak dibangkitkan semula setelah mati. Bahkan janji Allah membangkitkan orang yang mati adalah benar. Manusia tidak mengetahui nya. Allah menghidupkan orang yang mati ada lah untuk menerangkan apa yang mereka selisihkan dan supaya mereka tahu orang2 kapir itu berdusta.
32. Sesunguhnya jika Allah kehendaki terjadinya sesuatu  hanya berkata 'kun payakun.'
33.Orang2 yang berhijrah kejalan Allah yang di dunia mereka di inaya akan di tempat kan ditempat nyang baik.Di ahirat nanti mereka mendapat pahala yang besar. Mereka sabar dan menyerah diri pada Tuhan nya.
34. Rasul di utus dan di wahikan adalah dikalangan lelaki.wahai orang musrik tanya lah kamu kepada orang2 yang mengetahui agama jika kamu tidak mengetahui.
35. Orang2 merancang kejahatan tidak merasa aman dan mereka di datang azab yang mereka tidak sedari di binasa secara mengejut atau di binasa atau harta mereka sikit demi sikit kerana Allah melimpahkan belas kasihan dan rahmat. Mereka tidak dapat melemahkan Allah.
46. Manusia diminta berfikir kejadian yang dijadikan Allah seperti bayang2 beredar kekiri dan kekanan pada pagi dan petang.
47.Semua malaikat tunduk sujud kepada Allah mereka tidak sombong dan takabur.Mereka mengerjakan apa yang di perintah.
48. Allah berfirman jangan lah kamu bertuhankan dua tuhan.Tuhan hanya satu dan kepada Aku lah saja hendak kamu gerun gementar.

No comments:

Post a Comment