Wednesday 20 November 2013

SURAH AN NAHL LEBAH. PART 6

67.Nabi Muhammad  akan menjadi saksi umat nya di hari kebangkitan. Alquran diturunkan untuk menjelaskan setiap satu dan menjadi hidayah, petunjuk, berita dan rahmat  bagi orang islam.
68.Allah menyuruh belaku adil, membuat kebaikan, memberi bantuan kepada kaum ketabat dan melarang membuat kerja2 mungkar dan zalim. Dia mengajar peringatan ini untuk di patuhi. Sempurnakan pesanan dan perintah Allah bila berjanji dan jangan kamu cabuli sumpah kamu dengan nama Allah. Jika Allah kehendaki tentulah Dia menjadikan satu umat dalam Agama Allah yang satu, tetapi Allah sesatkan mereka atau memberi petunjuk kepada sesiapa yang di kehendakinya. Kamu akan di tanya apa yang dikerjakan.
69. Jangan lah sumpahan kamu menjadi tipudaya sesama kamu dan janganlah pesanan2 dan perintah Allah sebagai modal untuk mendapat sedikit keuntungan dunia. Balasan yang baik dari Alllah lagi lebih utama.
70. Sebenarnya apa yang ada akan hilang lenyap hanya disisi Allah tetap kekal, Allah membalas orang yang sabar dengan pahala dari apa yang mereka kerjakan.
71. Bila membaca quran mintalah perlindongan Tuhan dari hasutan syaitan yang di rejam.

No comments:

Post a Comment