Friday 15 November 2013

SURAH AN NALH LEBAH. PART 4

49. Semua yang ada di langit dan bumi  ada lah hakmilik Allah. KepadaNyalah kita taat dan beribadat buat selama2nya. Oleh itu janganlah takutkan yang selain dari Allah. Nikmat yang ada, adalah dari Allah dan bila dalam kesusahan manusia mohon kepada Nya, bila kesusahan dihapuskan sebahagian mereka mempersekutukan dengan tuhan mereka, mereka kufur nikmat2 dan tunggulah balasan buruk menimpa kemudian ari.
50. Segala yang ada, kepunyaan Allah dan sebahagian nya untuk keperluan manusia. Mereka akan di tanya kelak apa yang mereka ada ada kan.
51. Mereka mengatakan Allah mempunyai anak2 perempuan, sedangkan mereka menyukai anak lelaki. Bila mereka mendapat anak perempuan mereka berdukacita,  marah dan malu dan berfikir samada memelihara atau di tanam hidup2, sangat jahat mereka.
52. Mereka yang tidak beriman pada hari ahirat, sifat nya buruk. Allah sifat tertinggi Dia maha berkuasa lagi bijaksana.
53. Kezaliman Manusia jika semua mereka di hukum, kosong lah dunia tetapi mereka diberi tempoh kesuatu masa di tentukan yang saat berlakunya tidak boleh di runding lagi.
54. Mereka mengadakan dusta kepada Allah kononnya mereka memperolihi kesudahan yang baik tetapi Allah menyegerakan mereka masuk neraka.
55. Demi Allah, Rasul2 telah diutuskan sebelumnya tetapi syaitan2 telah menjadikan pemimpin2 mereka, mengelokan amal2 yang jahat dan mereka memperolihi azab yang tidak terperi.
56. Alquran diturunkan untuk menerang apa yang di selisihkan, petunjuk dan rahmat pada orang2 yang beriman dan yang menggunakan akal.
i.Allah menurunkan hujan dari langit untuk menghidupkan bumi sesudah matinya.
ii. Dari binatang boleh didapati susu yang lazat terbit dari antara hampas makanan dan darah.
iii. Dari tamar dan anggur terdapatnya minuman yang haram dan makanan dan minuman yang halal
iv.Tuhan mengilhamkan lebah membuat sarang diatas pokok di gunung dan dalam bagunan2 yang didirikan manusia, makan dari berjenis2 bunga dan buah serta turut peraturan yang tuhan ilhamkan, maka keluarlah madu yang berlainan warna yang mengandungi penawar bagi manusia dari belbagai penyakit.
v. Allah menyempurnakan umur dan ada yang di kembalikan pada usia lanjut dan hilang ingatan apa yang pernah di ketahuinya.
vi. Allah melebihkan diantara kamu dari segi rezeki tetapi mereka tidak memberi bahagian kelebihan itu kepada hamba2 supaya sama berharta tetapi mereka melakukan syirik.
vii. Diri kamu di jadikan berpasangan hingga beranak dan bercucu cicit dan dikurniakan kepada kamu benda yang baik lagi halal patutkah kufur akan nikmat Allah.


No comments:

Post a Comment