Monday 11 November 2013

SURAH AN NALH ( LEBAH ) PART 2

18. Mahluk tetap mati tiada yang kekal dan akan di bangkitkan.
19.  Tuhan yang berhak disembah ialah Allah yang Maha Esa. Orang yang tidak beriman hari ahirat adalah mereka yang sombong enkar dan takabur menentang kebenaran.  Tuhan tidak suka orang2 yang sombong dan takabur.
20.  Mereka mengatakan apa2 yang diwahyu kan kepada rosol2 itu adalah  cerita dongeng orang2 dahulu kala, dengan itu dosa mereka dan dosa menyesatkan orang lain akan di pikul pada hari kiamat. Amat buruk dosa yang mereka lakukan.
21.  Orang2 dahulu dari mereka telah merancang untuk kejahatan ini, oleh itu Allah telah memberi azab dengan kebinasaan dari arah yang mereka tidak sedari. Di ahirat, azab dan siksaan kepada orang2 kapir.
22.  Malaikat mengambil nyawa mereka dalam keadaan menginaya diri sendiri, mereka tunduk melihat azab, dan mengatakan "kami tidak melakukan kejahatan," tetapi Allah mengetahui apa yang mereka kerjakan.
23.  Mereka dimasukan kedalam neraka adalah seburuk2 tempat bagi orang yang sombung dan takabur.
24.  Orang2 yang bertakwa, apa yang di wahyu kan Allah, mereka berkata adalah "kebaikan' olih itu mereka di beri balasan yang baik, diberi surga 'Adn' yang mengalir sungai2,.Mereka memperolehi apa sahaja yang mereka kehendaki.
25. Mereka ini dicabut nyawa nya dalam keadaan bersih, suci dari kufur, syrik dan maksiat. Mereka di sambut malaikat kedalam syurga kerana amal baiknya.
26.  Orang yang tidak beriman dan kafir mereka menunggu azab tuhan bila nyawa di cabut. Allah tidak menginaya mereka tetapi merekalah yang menginaya diri sendiri.
27.Mereka ditimpa azab balasan perbuatan jahat mereka dan ejekan2 terdahulu
28.  Orang musyrik menyalahkan tuhan kerana tidak menghendaki mereka, menyembah selain Allah. Tuduhan itu dinafikan dan adalah salah, kerana rosul2 telah di utus untuk menyampaikan hukum2 Allah dengan jelas dan nyata.

No comments:

Post a Comment