Tuesday 26 November 2013

SURAH AN NAHL. LEBAH. PART 6

67. Nabi muhammad akan menjadi saksi di hari kebangkitan. Al quran diturunkan untuk penjelasan setiap sesuatu dan menjadi hidayah petunjuk, berita dan rahmat bagi orang2 islam.
68. Allah menyuruh berlaku adil, membuat kebaikan serta memberi bantuan kepada kerabat dan melarang membuat keji, mungkar dan zalim. Dia mengajar peringatan ini untuk dipatuhi. Sempurnakan pesanan dan perintah Allah bila berjanji dan jangan di cabuli sumpah kamu dengan nama Allah. Jika Allah kehendaki tentulah  Dia menjadikan satu umat dalam agama Allah yang satu tetapi Allah menyesatkan dan memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Kamu akan ditanya tentang apa yang kamu kerjakan.
69. Jangan lah jadikan pesanan dan perintah Allah sebagai modal untuk mendapatkan sedikit keuntungan dunia, balasan dari Allah lebih baik. Sebenarnya apa yang ada akan lenyap. Allah tetap kekal. Allah membalas orang yang sabar dengan pahala dari apa yang mereka kerjakan.
60. Bila membaca al quran maka pohonlah perlindungan dari syitan yang direjam. Syaitan tiada mempunyai pengaruh kepada orang2 beriman yang menyerah bulat2 kepada Tuhan mereka. Syaitan hanya  berpengaruh bila mereka menjadikan dia pemimpin dan mereka syirik kepada Allah.
61. Bila Allah menukar dan mengganti ayat2 lain, mereka mengatakan Muhammad pendusta. Muhammad bukan pendusta alquran itu diturunkan olih Jibril dari Tuhan dengan cara berhekmah kepada orang2 lslam.
62. Mereka menuduh nabi di ajar olih orang2 asing bukan wahi dari Tuhan, menurunkan alquran. Orang yang tidak beriman dan mendusta alquran, mereka diazab dengan seksaan sangat sakit. Orang beriman kemudian kufur kecuali dipaksa, mereka akan menerima azab kerana mereka mengutamakan dunia dari kehidupan ahirat. Hati mereka telah termeteri dan lalai, mereka adalah orang2 yang rugi di ahirat kelak..


No comments:

Post a Comment